malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Peguam: Tiada peruntukan untuk penasihat kehormat KP SPRM
Diterbitkan:  Feb 1, 2018 3:35 PM
Dikemaskini: 7:45 AM
ADS

Peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla hari ini mempersoalkan peruntukan undang-undang untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan kerajaan melantik empat penasihat kehormat Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Dzulkifli Ahmad.

Haniff, yang merupakan peguam kepada bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam beberapa kes, berkata Akta SPRM 2009 tidak mempunyai sebarang peruntukan bagi pelantikan itu.

Beliau menegaskan Seksyen 13 akta itu telah meluluskan pelantikan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR), yang mana anggotanya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.

"Tidak ada peruntukan di bawah akta untuk (melantik) penasihat kehormat ketua pesuruhjaya. Terdapat peruntukan di bawah Seksyen 13 untuk lembaga penasihat, tetapi tidak khusus untuk ketua pesuruhjaya Dzulkifli.

"Di manakah kuasa yang sah untuk membentuk badan seperti ini bagi menasihati Dzulkifli sebagai ketua pesuruhjaya dan apakah tujuan pembentukannya?" dia tanya.

Oleh itu, katanya peranan dan fungsi mereka boleh dicabar.

Dua hari lalu, bekas ketua hakim negara Tun Zaki Azmi, pengerusi Indah Water Konsortium Sdn Bhd, Tan Sri Abu Zahar Ujang, pengarah Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI), Tan Sri Ramon Navaratnam dan Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye dilantik sebagai penasihat kehormat ketua pesuruhjaya SPRM sehingga tahun 2020.

Menurut SPRM, peranan penasihat itu adalah untuk memberi pandangan dan nasihat kepada ketua pesuruhjaya mengenai operasi, pencegahan, pendidikan serta hal-hal lain berkaitan pelaksanaan aktiviti atas permintaan ketua pesuruhjayanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen