malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Sama ada Dr M atau Najib PM, Malaysia kalah'
Diterbitkan:  Jan 22, 2018 2:28 PM
Dikemaskini: 7:03 AM
ADS

Penyokong Pakatan Harapan (HARAPAN) meletakkan kepercayaan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad yang pernah digambarkan sebagai pemimpin kuku besi dan korup untuk menerajui parti pembangkang pada pilihan raya umum akan datang.

Ini menyebabkan banyak perdebatan, baik di Malaysia dan di luar negara, dengan penganalisis dan pakar cuba menghuraikan perkembangan yang belum pernah berlaku sebelum ini.

Wartawan dan penulis yang berpangkalan di Tokyo, William Pesek adalah yang terbaru mengulas isu itu dalam sebuah artikel yang diterbitkan dalam Kajian Asia Nikkei, bertajuk "Malaysia pays high price for political drama".

Berhubung pemilihan ahli politik berusia 93 tahun itu menerajui pembangkang yang pernah dikutuknya, dan keterbukaan bekas lawannya menerima dengan tangan terbuka, Pesek berpendapat kaedah itu digunakan bagi mencapai matlamat.

"Malaysia telah menjadi negara satu parti selama berdekad-dekad, memberi kuasa kepada Umno melakukan persempadanan pilihan raya, dijuarai sekumpulan korporat dan jentera bagi menjana sokongan besar-besaran.

"Kuasa yang dipegang itu menjelaskan mengapa negara canggih dan berpendidikan dengan 31 juta penduduk berakhir dengan dua pesaing berjuang melawan siapa yang kurang korup," tulisnya.

Pesek juga berkata kebimbangannya adalah wacana pilihan raya gagal menumpukan idea konkrit untuk mengawal inflasi, meningkatkan gaji, peluang untuk kaum minoriti Cina dan India atau menangani masalah penduduk.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen