malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
'Calon PM, HARAPAN tak usah terburu-buru'
Diterbitkan:  Jan 5, 2018 5:36 PM
Dikemaskini: 9:55 AM
ADS

Anggota Biro Politik Parti Keadilan Rakyat, Dr Syed Husin Ali menyatakan rasa hairan beliau berhubung isu calon Perdana Menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) yang sudah menjadi besar.

"Nyata sekali matlamat perjuangan HARAPAN itu besar, jauh lebih besar daripada soal menentukan PM.

"Berhentilah membesar-besarkan isu PM ini. Tidak usah terburu-buru hendak memutuskannya.

"Berilah masa yang cukup untuk mendengar suara rakyat seluasnya, sehingga pengumuman pembubaran Parlimen," kata Syed Husin dalam suatu kenyataan media hari ini.

Syed Husin juga berkata matlamat utama membentuk HARAPAN ialah untuk menjana perpaduan serta kekuatan demi menegakkan keadilan bagi rakyat dan kemajuan bagi negara.

"Sekarang ini kelihatan seolah-olah soal menamakan nama calon PM paling penting sekali," kata beliau.

Maklum keruncingan

Sementara itu sekumpulan anggota 'generasi muda DAP' hari ini mengeluarkan sebuah kenyataan yang ditandatangani 16 anggota parti itu.

"Kami generasi muda dalam DAP mengambil maklum keruncingan yang sedang berlaku dalam isu calon Perdana Menteri.

"Disamping meraikan pelbagai pendapat, kita harus segera sedar bahawa masa tidak menyebelahi kita," kata kenyataan itu.

Kenyataan itu berkata isu calon PM telah mengalih tumpuan rakyat dari isu sebenar untuk menolak salahguna kuasa serta rasuah dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak serta BN.

"Kami juga berpendapat perbincangan yang meleret-leret terhadap isu calon Perdana Menteri pada tahap ini adalah bersifat melebihi dari yang perlu.

"Muafakat Pakatan Harapan sebagai alat kepada rakyat untuk menumbangkan rejim BN menerusi pilihan raya ke-14 ini mestilah diperkukuhkan," tambah kenyataan itu lagi.

Kenyataan bersama itu antaranya dikeluarkan oleh Penolong setiausaha Publisiti DAP Johor Sheikh Omar Ali, Penolong Setiausaha Wanita DAP Kebangsaan Young Syefura Othman, Penolong Bendahari DAPSY Kebangsaan Raja Ahmad Iskandar Fareez dan AJK DAPSY Kebangsaan Dyana Sofya.

Terdahulu HARAPAN dilaporkan menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad, sebagai calon perdana menteri sekiranya gabungan itu memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14.

Gabungan parti pembangkang itu dijangka akan membuat pengumuman rasmi dalam masa yang terdekat.

Terdapat juga laporan media yang menyebut pengumuman itu mungkin dibuat selepas Konvensyen HARAPAN pada Ahad ini.

 

Lihat Komen