malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Hadi pembangkang yang lebih baik'
Diterbitkan:  Dec 31, 2017 5:41 PM
Dikemaskini: 9:49 AM
ADS

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam perutusan Tahun Baru hari ini menyelar kelakuan pembangkang persekutuan dan membandingkan mereka dengan presiden PAS Abdul Hadi Awang yang disifatkan beliau sebagai 'cara yang lebih baik'.

Najib maklum pihak pembangkang mempunyai peranan untuk dimainkan tetapi kata beliau adalah tidak bertanggung jawab untuk ahli politik untuk membangkang atas tujuan membangkang semata-mata.

Apalagi, tambah beliau pihak pembangkang secara rahsia bersetuju dengan dasar-dasar kerajaan seperti cukai GST atau pun konsep 1Malaysia.

"Tokoh-tokoh pembangkang secara senyap-senyap bersetuju dengan konsep ini untuk mempromosikan penyatuan nasional - begitulah sepatutnya rakyat Malaysia yang patriotik - tetapi mereka membantahnya atas tujuan putar belit politik peribadi. Hal ini memalukan.

"Cara yang lebih baik ditunjukkan PAS di bawah kepimpinan Abdul Hadi Awang.

"Kami daripada parti berbeza, tetapi kami mengatasi perbezaan itu atas maslahah kepentingan umum, seperti menyokong perjuangan Rohingya dan rakyat Palestin," kata beliau dalam perutusan yang dimuatnaik di blog rasmi beliau.

Najib menjelaskan hal ini merupakan 'politik matang' yang membantu membina negara ini dan bukan memusnahkannya.

Begitu juga, Najib menyentuh ziarah beliau ke atas ketua umum PKR yang dipenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menjalani pembedahan di bahunya.

"Kita boleh berbeza pendapat, namun kita juga masih perlu menjaga ketertiban dan kesopanan.

"Hal yang demikian dapat diterima dan difahami dalam masyarakat yang beradab dan kami tidak percaya atau kembali kepada amalan kejam yang dilakukan bekas pemimpin," kata beliau yang dianggap merujuk kepada mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Liar dan palsu

Sebaliknya, Najib mendakwa pembangkang cuba untuk mensabotaj ekonomi Malaysia dengan membuat tuduhan 'liar dan palsu'.

"Tidak dapat diterima untuk seorang bekas pemimpin cuba untuk menggulingkan sebuah kerajaan yang dipilih secara demokratik dengan harapan cita-citanya untuk menaikkan anaknya menjadi kenyataan.

"Dalam demokrasi perkara yang penting adalah kehendak rakyat yang disuarakan melalui peti undi bukanlah keinginan dinasti seorang yang mementingkan diri sendiri," katanya.

Mahathir sekarang ialah pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) manakala PAS memutuskan memilih jalannya sendiri dengan membentuk Gagasan Sejahtera dan mengambil pendekatan yang lebih mesra kerajaan.

Selepas membanding-bandingkan pembangkan, Najib berkata inilah pilihan yang akan ditampilkan kepada rakyat Malaysia tahun depan apabila pilihan raya umum berlangsung.

"Sebuah kerajaan yang terus bekerja ke arah kebaikan dengan dasar dan hala tuju jelas untuk memajukan Malaysia dalam tempoh jangka pendek, sederhana dan panjang - atau pun parti-parti yang hanya tahu berkempen secara negatif berharap untuk menimbulkan kemarahan dan kesedihan orang ramai untuk memenangi undi kerana mereka tiada apa-apa yang hendak ditawarkan kepada rakyat Malaysia melainkan perpecahan serta ilusi populis yang akan merosakkan negara ini.

"Memilih kerajaan adalah urusan yang sangat penting, kami yakin atas kebijaksanaan rakyat," katanya.

Lihat Komen