malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Peguam: Laporan audit 1MDB mesti dikemuka di parlimen
Diterbitkan:  Nov 24, 2017 5:56 PM
Dikemaskini: 10:45 AM
ADS

Ketua Audit Negara perlu mengemukakan kepada Parlimen semua laporan mengenai entiti milik kerajaan yang telah diaudit - termasuk 1MDB - dan bukan sekadar mengklasifikasikannya sebagai rahsia rasmi negara, kata peguam Haniff Khatri Abdullah.

Haniff yang mewakili bekas anggota Umno, Zahid Md Arip memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa Perkara 107 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan keperluan agar laporan audit dikemukakan kepada Parlimen.

Zahid, yang kini menjadi anggota Majlis Tertinggi BERSATU memfailkan permohonan semakan kehakiman untuk mencabar status sulit laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972.

Di bawah Akta Audit 1957, Haniff (gambar) menegaskan, syarikat di mana kerajaan adalah pemegang saham majoriti, atau 100 peratus yang dimiliki oleh kerajaan mesti diaudit oleh Ketua Audit Negara.

Beliau menambah ini merangkumi laporan audit mengenai 1MDB, yang diminta oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

"Bolehkah sesiapa tunjukkan kepada saya di mana di bawah 183 perkara dalam perlembagaan yang mengecualikan keperluan di bawah Perkara 107 (1)?" soal Haniff meminta peguam kanan persekutuan Suzana Atan, yang mewakili Ketua Audit Negara, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan.

Selain Zahid, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali juga memfailkan permohonan semakan kehakiman yang berasingan dalam usaha untuk mendedahkan laporan audit 1MDB.

Tetapi seperti Azmin, Zahid juga diberitahu oleh peguam persekutuan bahawa dia tidak mempunyai locus standi untuk meminta laporan berkenaan.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen