malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
UPSR: Emosi, perasaan setiap murid perlu dijaga - NUTP
Diterbitkan:  Nov 23, 2017 6:24 AM
Dikemaskini: Nov 23, 2017 3:03 AM
ADS

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berpandangan bahawa adalah menjadi hak asasi bagi setiap murid untuk diberi tumpuan yang adil sekali gus menjaga emosi dan perasaan mereka dengan rapi.

Setiausaha Agungnya Harry Tan Huat Hock berkata perkara itu merujuk kepada kenyataan Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid yang mahu pihak sekolah meraikan semua calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang akan diumumkan hari ini, bukan hanya tertumpu kepada murid memperoleh semua A.

“Sekiranya hanya murid yang memperoleh 6A sahaja yang diraikan, manakala murid yang menunjukkan peningkatan cemerlang bagi mata pelajaran tertentu tidak diraikan, sudah tentu murid tersebut akan berasa hampa dan kecewa.

“Ini kerana perjalanan mereka dalam bidang pendidikan masih jauh lagi,” kata Tan dalam satu kenyataan semalam.

Mahdzir ketika membuat kenyataan itu baru-baru ini juga menegaskan bahawa segala usaha dilakukan murid dan guru perlu diraikan secara keseluruhannya, bukan secara terpilih atau berkumpulan.

Mengulas lanjut, Tan berkata saranan Mahdzir itu sekali gus dapat mengelak timbul perasaan kecewa serta wujud kumpulan yang menganggap keputusan ‘A’ adalah segala-galanya.

“Contohnya, murid yang berada di kelas hujung dan sering kali gagal dalam mata pelajaran Matematik tetapi beliau lulus mata pelajaran tersebut dalam UPSR namun tidak diraikan. Perkara itu sudah tentu mengecewakan murid berkenaan apabila peningkatan itu tidak dipandang atau diraikan,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen