malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Projek ECRL wajib selamatkan kepelbagaian bio
ADS

PARLIMEN | Pihak pemaju yang terlibat dengan projek pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) diwajibkan membina terowong bawah tanah di laluan yang merentasi hutan simpan bagi menyelamatkan biodiversiti di kawasan terlibat.

Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) dalam jawapan bertulis pada persidangan Dewan Rakyat hari ini berkata dalam usaha itu, lapan buah terowong sepanjang 39.3 kilometer keseluruhannya akan dibina bagi mengelakkan gangguan terhadap hutan simpan.

NRE berkata cadangan pembangunan projek ECRL itu akan melibatkan kira-kira 357 hektar kawasan Hutan Simpanan Kekal (HSK) di Terengganu, Pahang dan Selangor.

Kehilangan habitat, pemburuan haram

"Hasil survei yang dijalankan di hutan simpan sepanjang cadangan laluan ECRL mendapati terdapat hidupan liar seperti harimau belang, gajah, beruang matahari, tapir dan seladang mendiami kawasan hutan tersebut.

"Antara kesan pembinaan projek ECRL ke atas hidupan liar di kawasan yang terlibat ialah kehilangan habitat, fragmentasi habitat, konflik manusia-hidupan liar, pemburuan haram, pergerakan hidupan liar terhalang dan pelanggaran hidupan liar.

"Pelaksanaan projek perlu mengambil kira kawasan sensitif hidupan liar dan memastikan tiga penghubung Central Forest Spine (CFS) yang terlibat tidak terjejas dengan mengambil kira jajaran dan reka bentuk yang bersesuaian serta langkah kawalan agar tidak timbul impak dan konflik ketara terhadap habitat hidupan liar di sepanjang jajaran," demikian menurut kementerian itu.

NRE menjawab soalan MP Bagan Serai dari BN Datuk Dr Noor Azmi Ghazali (gambar, atas) mengenai kesan pembangunan projek ECRL terhadap biodiversiti di kawasan hutan simpan.

Menurut kementerian itu, lintasan hidupan liar seperti jejambat dan pembentung akan dibina dalam membantu hidupan liar melintas jajaran ECRL dengan selamat.

"Pihak pemaju diwajibkan untuk memasang pagar atau tembok di sepanjang jajaran sejauh 600.30 km bagi memastikan hidupan liar tidak memasuki landasan yang boleh mengakibatkan perlanggaran,” katanya.

NRE turut mewajibkan Pelan Mitigasi Hidupan Liar di dalam Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) bagi mengetahui kehadiran spesies hidupan liar di kawasan terlibat selain program mitigasi yang perlu dijalankan bagi meminimumkan kesan negatif terhadap hidupan liar dan penduduk sekitar.

 

-Bernama

Lihat Komen