malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Mustafar janji bantu status penduduk tetap bilal Sapno
Diterbitkan:  Nov 10, 2017 4:50 PM
Dikemaskini: 9:01 AM
ADS

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali dilapor berjanji akan membantu bilal surau Taman Free School Sapno Tukijo mendapatkan status penduduk tetap (PR).

Harian Metro melaporkan Sapno berkata Mustafar sendiri telah berjumpa dengannya dan memberi jaminan.

“Dia (Mustafar) berjanji akan membantu proses memohon status PR untuk saya.

“Saya tidak tahu bagaimana untuk berterima kasih dengannya,” kata Sapno yang baru-baru ini tular di laman sosial dengan tindakannya memberi perlindungan kepada kira-kira 70 mangsa banjir di Pulau Pinang termasuk daripada kaum bukan muslim hujung minggu lalu.

Tindakan Sapno mendapat pujian daripada ramai pihak termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, meskipun ada segelintir yang mengkritik.

Semalam Malaysiakini melaporkan lelaki berumur 50 tahun dari Riau, Indonesia itu sudah berkali-kali sejak 1994 mendapatkan status PR di Malaysia namun gagal.

Sapno berpindah ke Malaysia pada 1988 ketika berumur 21 tahun untuk meningkatkan taraf hidup dengan gaji yang lebih baik sebagai pengimpal.

“Saya masih menggunakan pasport... Saya sudah memohon untuk status penduduk tetap sejak 1994 namun sentiasa ditolak.

“Masih tak ada sebab diberikan atas penolakan permohonan asaya,” kata bapa kepada enam orang anak itu. Isterinya dilahirkan di Pulau Pinang.

Sapno menambah, rayuan terhadap penolakan permohonannya sebelum ini juga gagal.

Selain menjadi bilal dan muezzin di Masjid Kapitan Keling berhampiran, Sapno juga bekerja sebagai pekerja kontrak, membaiki serta mengubahsuai rumah.

Lihat Komen