malaysiakini logo
story-image
ADS

ULASAN | Kejayaan Fastaqim 2.0 mencapai matlamat dan sasaran rupanya sangat dicemburui oleh setengah pihak. Lalu mereka tulis pelbagai artikel dan ulas secara negatif dengan tujuan mencemarkan himpunan itu.

Saya tidak nafi adanya kelemahan dalam penganjuran program sebesar ini, pula dianjurkan oleh PAS sebagai sebuah parti politik yang bukan kerajaan.

Namun saya selaku pengerusi bergandingan dengan sahabat saya YB Saiful Bahri selaku pengarah mewakili seluruh warga kerja Fastaqim 2.0, sangat berpuas hati menyaksikan himpunan berlangsung dengan jayanya.

InsyaAllah, post-mortem akan dilakukan untuk mengesan kelemahan yang berlaku agar dapat diperbaiki dalam penganjuran majlis-majlis akan datang.

Namun sikap menimbus kejayaan dengan kelemahan adalah satu sikap yang tidak wajar. Suatu yang baik, layaknya kita sokong dan suatu yang lemah pula wajarnya kita bantu supaya jadi baik.

Saya tidak faham kenapa mereka cemburu, rimas dan resah dengan Fastaqim 2.0, sedangkan sudut baiknya terlalu banyak berbanding aspek lemah.

Ia mengadunkan pengisian spiritual, fizikal dan mental. Sama ada secara langsung yang dijadualkan mahupun secara tidak langsung yang berlaku secara natural di luar dari apa yang dijadualkan.

Kuliah maghrib yang disampaikan oleh ustaz Syed Abdul Kader al-Jofree, Dr Muhammad Mu'taz As Subaili, Bicara Sore oleh ustaz Azhar Idrus, forum bersama Yusuf Azmi, ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani dan PU Akram, serta solat fardhu berjemaah dan munajat menjadi pengisian yang menyegarkan jiwa dan minda peserta Fastaqim 2.0.

Ceramah umum serta solidariti Rohingya turut mengisi ruang informasi kepada peserta. Membekalkan maklumat berguna untuk mereka. Majlis juga dilengkapkan dengan alunan nasyid perjuangan yang bertenaga dan semangat dari beberapa kumpulan nasyid popular tanah air seperti UNIC, Hijjaz, ArRaasy dan Wadi El Jadid.

Lebih mengesan ialah lagu rasmi Fastaqim yang dibawa oleh Shoutul Amal. Nasyid yang bukan sahaja membakar semangat tetapi membuatkan ramai menitiskan air mata kesedaran untuk bangkit berjuang memenangkan Islam di bumi bertuah ini.

Hiburan santai yang menceriakan suasana dihidupkan oleh Sahabat Akustika Buskers, Jen Endoro, Zul Handy Black dan Ijam Medicine. Mereka muatkan lirik dan lagu ketuhanan serta nasihat yang baik dalam persembahan mereka, sambil menitipkan hiburan yang tidak bercanggah dengan syariat.

Setengah pihak cuba memperlihatkan sikap pesimis mereka terhadap objektif Fastaqim 2.0, kononnya tiada perkara baru yang boleh memberi impak kepada rakyat dan negara.

Kegelisahan mereka terhadap kejayaan himpunan ini merupakan satu impak yang mereka cuba untuk sembunyikan. Namun mereka gagal apabila terpaksa diserlahkan dengan ulasan negatif mereka.

Inilah kejayaan Fastaqim

Realitinya, Fastaqim 2.0 telah membawa satu lagi produk yang bakal memberi khidmat kepada masyarakat tanpa syarat. Produk ini adalah hasil kegigihan Jabatan AMAL Malaysia yang selama ini tidak pernah puas dan jemu berbakti kepada masyarakat.

Kini Jabatan AMAL Malaysia menghasilkan produk terbarunya iaitu SUKARELAWAN AMAL. Setelah AMAL mempunyai AMAL Marin, AMAL Medic, dan AMAL Rescue, kini Sukarelawan AMAL ditubuhkan. Uniknya Sukarelawan AMAL ialah keanggotaannya terbuka kepada semua termasuk orang bukan Islam.

Pelancaran Sukarelawan AMAL di pentas Fastaqim 2.0 menyaksikan 20 orang anggota Sukarelawan AMAL yang terdiri dari kalangan orang bukan Islam naik ke pentas menerima topi daripada Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS.

Mereka sedia berkhidmat bukan hanya untuk majlis PAS tetapi juga masyarakat awam.

Fastaqim 2.0 terus mengangkat agenda perjuangan PAS dengan melancarkan dokumen Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS). Ia menjadi satu wawasan PAS untuk membentuk dan membina sebuah negara yang sejahtera menjelang 2051.

WINS mempunyai sepuluh prinsip yang mesti dicapai berasaskan batu tanda yang telah ditetapkan.

Falsafah WINS 2051 ini ialah membina sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

Fastaqim 2.0 turut melakar sejarah apabila membariskan beberapa tokoh dari parti politik, NGO dan individu di atas satu pentas untuk menyatakan komitmen bersama menggerakkan gelombang blok ketiga ke arah mencetuskan kebangkitan ummah mendepani pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Pentas ini telah membariskan Parti Ikatan Bangsa Malaysia yang dihadiri oleh Presidennya Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir, Parti BERJASA yang diwakili oleh Timbalan Presidennya Brig. Jeneral (B) Datuk Hashim Abd Karim, Parti Cinta Malaysia diwakili oleh Naib Presidennya Datuk Huan Cheng Guan, Pengerusi Kongres Rakyat Azmi Abdul Hamid, Pengerusi Gerakan Benteras Aktiviti Haram (GBAH) ustaz Masrizi Sat dan Pengerusi Alif Ba Ta Serikandi Wan Ashima Kamarudin.


NASRUDIN HASSAN ialah ketua penerangan PAS merangkap anggota parlimen Temerloh.

Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen