malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
China singkir pegawai anti-rasuah yang didakwa rasuah
Diterbitkan:  Sep 23, 2017 1:57 PM
Dikemaskini: 8:37 AM
ADS

GLOBAL Parti Komunis China yang memerintah telah menyingkirkan bekas ketua pengawal selia insurans dan ketua jawatankuasa anti-rasuah kementerian kewangan selepas badan pemantau anti-rasuah mengatakan bahawa siasatan mendapati berlaku pelanggaran serius terhadap disiplin parti - frasa yang biasanya merujuk kepada rasuah.

Dalam satu kenyataan di laman webnya pada hari Sabtu, Suruhanjaya Pusat Pemeriksaan Disiplin (CCDI) berkata satu siasatan telah mendapati Xiang Junbo, bekas pengerusi Suruhanjaya Kawal-selia Insurans China (CIRC), telah "melakukan pelanggaran serius terhadap disiplin dan peraturan politik" atas kepentingan politik peribadi.

Kenyataan itu juga mengatakan Xiang disyaki melakukan rasuah dan menuduhnya "terlibat dalam kegiatan takhayul", satu tuduhan yang sering dilemparkan terhadap para pegawai didakwa untuk terus mencemarkan nama mereka.

Presiden Xi Jinping telah mempengerusikan kempen anti-rasuah sejak mula berkuasa pada akhir 2012, dengan menghukum lebih satu juta anggota parti, memenjarakan pegawai atasan tentera dan tsar keselamatan yang bersara Zhou Yongkang - pegawai paling kanan yang ditumbangkan kerana rasuah sejak tahun 1949.

Pemimpin tertinggi China juga telah berjanji pada tahun ini untuk menangani risiko kewangan dan gelembung aset, menjelang kongres Parti Komunis yang diadakan setiap lima tahun yang akan bermula pada 18 Oktober.

Xiang akan diserahkan kepada pihak berkuasa perundangan, kata kenyataan tersebut, yang bermakna dia akan didakwa.

Xiang, yang juga berkhidmat sebagai ahli jawatankuasa dasar monetari bank pusat, telah dipindahkan daripada jawatannya itu pada bulan April kerana disyaki melakukan "pelanggaran disiplin yang serius", frasa yang biasanya merujuk kepada rasuah.

Dia adalah pengawal selia kewangan paling kanan yang disasarkan dalam kempen kerajaan China untuk membasmikan rasuah.

Sebagai ketua pengawal selia insurans, Xiang mengawasi pertumbuhan pesat industri insurans, bersama-sama dengan liberalisasi peraturan pelaburan yang menyediakan penanggung insurans skop yang lebih besar untuk melabur lebih banyak aset mereka di rumah dan di luar negara.

Xiang sebelum ini merupakan timbalan ketua gabenor bank pusat dan naib ketua di Pejabat Audit Negara.

Reuters tidak dapat menghubungi Xiang atau keluarga atau wakil guaman untuk mendapatkan komen dan tidak jelas sama ada dia dibenarkan untuk mengekalkan seorang peguam.

Mo Jiancheng, yang dilantik sebagai ketua memerangi rasuah di Kementerian Kewangan China pada Disember 2015, juga telah disingkirkan dari parti itu selepas siasatan mendapati dia terbabit dalam "pelanggaran serius semangat disiplin politik", disyaki melakukan rasuah dan telah menerima banyak jemputan untuk jamuan, kata kenyataan CCDI.

Mo juga merupakan ahli jawatankuasa parti kementerian itu dan pernah berkhidmat sebagai timbalan setiausaha parti dan naib gabenor wilayah Jiangxi.

Reuters tidak dapat menghubungi Mo atau keluarganya atau wakil guaman untuk mendapat komen dan tidak jelas sama ada dia dibenarkan mengekalkan seorang peguam.

[Baca berita penuh/asal]

- Reuters

 

 

 

Lihat Komen