malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Pengurusan Kuil Sri Subramaniar Swamy nafi dakwaan
Diterbitkan:  Sep 23, 2017 5:59 AM
Dikemaskini: Sep 23, 2017 3:13 AM
ADS

Pengerusi Jawatankuasa Kuil Sri Subramaniar Swamy Devasthanam Tan Sri R. Nadarajah menafikan dakwaan yang tular di laman sosial, terdapat pengunjung ke kuil itu dipaksa membawa bahan binaan ke puncak tangga kuil.

Sebaliknya beliau berkata aktiviti mengangkat bahan binaan itu adalah kerja amal yang dilakukan secara sukarela sejak akhir tahun lepas.

"Aktiviti itu mengajak orang ramai melakukan kebaikan dan bekerjasama membantu menyiapkan tempat ibadah. Kita amat menghargai mereka yang sudi menolong secara sukarela. Tetapi kita faham jika ada yang tidak mampu melakukannya,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Tinjauan Bernama mendapati kuil ikonik di Batu Caves itu masih dalam proses ubah suai di bahagian dasar bukit, tangga menuju ke puncak serta dalam gua.

Sehubungan itu, pengunjung termasuk pelancong digalakkan membawa bahan binaan seperti bata atau baldi kuning berisi pasir, batu dan simen untuk dibawa ke bahagian atas kuil yang mana kerja-kerja pengubahsuaian sedang dijalankan.

Pelancong daripada Indonesia Nellea Sari Wulandari, 25, yang pertama kali berkunjung ke kuil berkenaan bersetuju untuk membawa bata ke gua kuil kerana ia pengalaman unik dan menarik.

“Naik 272 anak tangga ke atas sudah cukup mengujakan. Lawatan ini semakin bermakna kerana secara tidak langsung, saya dapat melakukan kerja amal. Tetapi saya buat setakat termampu sahaja,” katanya.



Rahul Sadana, 35, daripada India berkata ia merupakan idea yang baik untuk menggalakan orang ramai terutamanya penganut agama Hindu untuk menyumbang dan menjadi sebahagian “pembina” tempat ibadat itu dan secara tidak langsung beramal untuk agama dan Tuhan mereka.

“Saya rasa tidak salah untuk menggalakkan orang ramai berbuat sesuatu yang baik. Sebagai penganut agama Hindu kami percaya Tuhan akan membayar balik mengikut apa yang mereka lakukan,” katanya.

Pengunjung tempatan S.Mala, 43, berpendapat lebih banyak papan tanda perlu diletakkan berdekatan kawasan berkenaan bagi mengelakkan kekeliruan.

“Mungkin ada pelancong asing yang salah faham dan ingat memang kena bawa (bahan binaan) ke atas terutama yang tidak memahami bahasa Inggeris,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen