malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
MP dakwa MCA paksa pelajar Cina hadir himpunan patriotik
Diterbitkan:  Sep 15, 2017 4:15 PM
Dikemaskini: 8:22 AM
ADS

Anggota Parlimen PKR hari ini mendakwa MCA "memaksa" pelajar Cina dari Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC) menghadiri perhimpunan patriotik yang dianjurkan parti itu esok.

Kolej universiti itu mewajibkan pelajar menghadiri acara yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dakwa Anggota Parlimen Selayang, William Leong.

MCA dilaporkan akan mengadakan perhimpunan yang digelar "Perhimpunan Patriotik Cina Malaysia" di Pusat Dagangan Dunia Putra, di mana kira-kira 10,000 orang dijangka hadir.

"Berapa ramai peserta yang dipaksa hadir? Orang ramai mungkin bukan betul-betul menyokong MCA," kata Leong dalam sidang akhbar di pusat khidmatnya.

Surat bertarikh 6 September yang dikeluarkan oleh kolej universiti itu menyatakan:

"Pelajar TAR UC dijemput menghadiri acara ini. Oleh itu, adalah wajib untuk semua wakil kelas Cina, pembantu kelas, penerima biasiswa dan wakil-wakil SRC (majlis perwakilan pelajar) menghadiri majlis itu kerana ia akan dijalankan dalam bahasa Cina."

Malaysiakini cuba menghubungi ketua pusat TAR UC, Yeoh Hock Seng dan setiausaha agung MCA, Ong Ka Chuan.

Sementara itu, jurucakap publisiti MCA, Ti Lian Ker berkata, acara itu tidak berunsur politik dan bukan bertujuan untuk menunjukkan sokongan masyarakat Cina terhadap MCA atau BN.

"Ini adalah perhimpunan patriotik yang dimulakan oleh MCA, iaitu mengenai nasionalisme, patriotisme dan menampilkan rakyat berketurunan Cina ke hadapan untuk mempamerkan patriotisme kami.

"Jadi tidak, ada ahli politik yang akan terus mempersoalkan patriotisme kami, malah Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan patriotisme kami," katanya ketika dihubungi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen