malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Saifuddin nafi biro politik beri Rafizi surat amaran
Diterbitkan:  Sep 1, 2017 5:38 PM
Dikemaskini: 9:59 AM
ADS

Setiausaha Agungn PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail hari ini menafikan laporan akhbar Sin Chew Daily yang mendakwa biro politik parti itu memberikan amaran keras kepada Rafizi Ramli berhubung perihal rundingan dengan PAS.

"Tiada kes displin seumpama itu yang dibawa oleh Jawatankuasa Disiplin parti pada mesyuarat biro politik yang lepas.

"Laporan yang memetik sumber parti itu adalah tidak benar dan saya suka menganjurkan media mendapat berita dari sumber parti yang sah," kata Saifuddin dalam kenyataan medianya hari ini.

Sebelum ini, portal berita FMT memetik akhbar Cina itu yang memetik sumber dalaman parti sebagai berkata naib presiden PKR itu telah dikenakan tindakan disiplin yakni diberi amaran dan kemungkinan dipecat keanggotaannya.

Sin Chew turut memetik sumber yang berkata atas nasihat ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim biro politik memutuskan untuk memberikan amaran lisan kepada Rafizi.

Mengulas lanjut, Saifuddin menggesa seluruh anggota parti supaya bersatu dan tidak membuat sebarang spekulasi.

"PKR tidak akan hilang fokus dalam persiapan pilihanraya.

"Saya menggesa seluruh anggota parti menggembeling tenaga mengukuhkan parti dan tidak bermain dengan khabar angin bertujuan adu domba," katanya.

Sevelum ini, Rafizi membidas seilangan kecil kepimpinan PKR yang masih meneruskan rundingan dengan PAS.

Katanya, tindakan itu hanya akan melengah-lengahkan rundingan kerusi di peringkat Pakatan Harapan (HARAPAN) yang sedang berjalan.

Mesyuarat Majlis Presiden HARAPAN pada 29 Ogos lalu mengeluarkan ketetapan untuk tidak akan bekerjasama dengan PAS.

Mereka juga menyebut HARAPAN sedang merangka strategi untuk menghadapi kemungkinan pertandingan tiga penjuru dalam PRU14.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan tiga timbalan presiden iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin, Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu.

Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali sebelum ini mengaku sedang mengadakan perbincangan tidak rasmi dengan PAS bagi berdepan pilihan raya, walaupun kedua-dua parti tidak lagi mempunyai kerjasama politik.

Ia menimbulkan rasa tidak senang bukan sahaja anggota komponen HARAPAN tetapi juga pemimpin kanan PKR lain.

Seorang anggota biro politik PKR telah meletakkan jawatan sebagai tanda protes manakala Rafizi pula mengusulkan kongres khas bagi membincangkan perkara itu.

Lihat Komen