malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Mahathir kembali ke politik perkauman' kata PSM
ADS

Bagi pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) S Arutchelvan, pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad membawa kembali 'politik perkauman lapuk' BN dengan rancangan beliau sepertimana yang dilaporkan untuk mendapatkan sokongan para penyokong ketua Hindraf P Waythamoorthy dan bekas presiden MIC G Palanievel.

"Memiliki wakil India, wakil Cina dan sebagainya.

"Maksudnya mereka akan meneruskan politik perkauman, tidak ada bezanya (daripada BN), Arutchelvan memberitahu wartawan di Bangi hari ini.

Menyatakan bagaimana PSM selalu melihat menjangkaui kaum dan agama, Arutchelvan berkata masanya sudah tiba untuk Malaysia meninggalkan politik perkauman.

"Ia hanyalah perencanaan politik bagi mendapatkan sokongan orang India terhadap HARAPAN. Inilah yang dibuat perdana menteri Najib (Abdul Razak) sebelum ini, ini kali pertama Mahathir mengikut jejak langkah Najib," katanya.

Ditanya jika rancangan HARAPAN mendapatkan sokongan masyarakat India itu akan berjaya, Arutchelvan mengakui beliau tidak tahu.

Tapi menurut beliau mengubah sesuatu perkara dari atas tidak akan banyak membantu untuk menyelamatkan nasib rakyat miskin.

"Rakyat miskin akan boleh dibebaskan jika kesemua orang miskin bersatu, barulah mereka akan beroleh sesuatu. Jika tidak ia hanya politik elit dari atas," kata beliau lagi.

(Berita penuh menyusul)

Lihat Komen