malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Ramkarpal pertahan kenyataan Guan Eng terhadap SPRM
Diterbitkan:  Aug 26, 2017 8:16 PM
Dikemaskini: 12:23 PM
ADS

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak diberikan nasihat apabila menggesa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng meminta maaf kepada mereka, kata Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh.

Ramkarpal berkata kenyataan Lim mengenai penahanan SPRM terhadap anggota exco Pulau Pinang, Phee Boon Poh sebagai haram, mempunyai justifikasi.

"Dalam hal ini, perlu diingatkan bahawa pesuruhjaya kehakiman Abdul Wahab Mohamed, dalam mengetepikan perintah reman selama lima hari yang dikeluarkan terhadap Phee dan dua yang lain pada 12 Ogos, memutuskan bahawa penahanan mereka adalah tidak sah kerana penahanan berdasarkan perintah yang tidak sah.

"Memandangkan ketiga-tiga mereka ditahan atas perintah yang tidak sah, keputusan Pesuruhjaya Kehakiman menunjukkan bahawa mereka ditahan secara haram oleh SPRM 24 jam selepas penangkapan mereka.

"Dalam keadaan ini, tidak ada keraguan bahawa ketua menteri adalah wajar dalam menjelaskan penahanan tersebut sebagai haram," kata Ramkarpal dalam satu kenyataan hari ini.

Peguam itu menambah bahawa Lim tidak mengatakan tangkapan itu sebagai haram, sebaliknya penahanan mereka sebagai haram.

SPRM semalam mengatakan kenyataan Lim mengenai penahanan haram terhadap Phee oleh SPRM adalah fitnah jahat, dan menuntut ketua menteri itu meminta maaf dalam tempoh 48 jam atau akan mengambil tindakan terhadapnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen