malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Khairuddin saman Rosmah, tuntut kembalikan berlian
Diterbitkan:  Aug 15, 2017 6:50 PM
Dikemaskini: 11:27 AM
ADS

Bekas ketua bahagian Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan memfailkan pernyataan tuntutan terhadap isteri perdana menteri Rosmah Mansor supaya mengembalikan berlian merah jambu bernilai AS$23 juta dan rantai AS$4.3 juta kepada 1MDB.

Khairuddin juga memohon perintah supaya hartawan Pulau Pinang Jho Low untuk membayar wang yang didakwa digelapkan, dicuri atau disalah guna dari 1MDB.

Rosmah dan Low juga dituntut membayar pampasan munasabah daripada segi ekuiti terhadap 1MDB, kos tuntutan dan relif lanjut dan lain-lain relif yang ditentukan mahkamah.

Pernyataan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam tetapi difahamkan ia akan dibawa ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Rantai dan berlian itu menjadi perhatian selepas disebut dalam saman sivil Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat sebelum ini.

Khairuddin memfailkan saman itu sebagai seorang pembayar cukai dan demi kepentingan awam.

Dalam saman itu, beliau berkata Rosmah sebagai defendan pertama tidak membayar apa-apa untuk barangan kemas itu dan justeru itu tidak tidak mempunyai hak milik daripada segi undang-undang dan ekuiti.

Beliau juga berkata walaupun barang itu bukan milik Rosmah, tiada pihak yang akan mendapatkannya kembali memandangkan suaminya (Najib) “mempunyai kuasa untuk tidak membenarkan apa-apa tindakan dilakukan”.

Lihat Komen