malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
1MDB dilapor gagal bayar RM2.58b kepada IPIC
Diterbitkan:  Aug 1, 2017 2:29 PM
Dikemaskini: 7:09 AM
ADS

Firma pelaburan negara, 1MDB dilaporkan belum membuat sebarang bayaran kepada firma Abu Dhabi, International Petroleum Investment Co (IPIC) sejumlah RM2.58 bilion seperti yang dipersetujui dalam perjanjian penyelesaian, kata theedgemarkets.com yang memetik sumber.

Bayaran pertama tersebut sepatutnya dibayar pada 31 Julai, jam 12 tengah malam, waktu New York atau bersama jam 12 tengahari waktu di Malaysia.

Alasan berhubung kegagalan pembayaran oleh 1MDB itu tidak diketahui dan tidak jelas sama ada terdapat klausa dalam perjanjian penyelesaian yang membenarkan lanjutan tempoh bayaran.

Ketika berita ini ditulis, portal itu melaporkan IPIC yang disenaraikan di Bursa Saham London belum mengeluarkan sebarang kenyataan manakala di Kuala Lumpur, 1MDB dan kerajaan Malaysia juga tidak mengeluarkan sebarang kenyataan media mengenai status pembayaran.

Pembayaran yang dijadualkan ini adalah yang pertama dari 1MDB kepada IPIC. Urus niaga kedua yang sama perlu dibayar pada 31 Disember tahun ini.

Jumlah yang perlu dibayar oleh 1MDB kepada IPIC adalah AS$1.205 bilion (RM5.16 bilion) sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelesaian.

Perlu dinyatakan bahawa kementerian kewangan Malaysia, selaku penjamin, perlu menunaikan mana-mana kewajipan 1MDB sekiranya firma itu gagal berbuat demikian.

Ironinya, IPIC pernah membantu 1MDB memenuhi kewajipan hutangnya sejak 2015, dengan firma Abu Dhabi itu memberi pinjaman pada tahun itu untuk membantu syarikat pelaburan negara membayar balik pinjaman berjumlah AS$975 juta dari Deutsche Bank.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian tersebut, IPIC juga bersetuju membantu membayar faedah bon terbitan 1MDB bernilai AS$3.5 bilion daripada Goldman Sachs.

Lihat Komen