malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Bekas KM imbas kembali dua tsunami di Pulau Pinang
Diterbitkan:  Jul 17, 2017 6:30 PM
Dikemaskini: 10:39 AM
ADS

Empat tahun selepas Pulau Pinang dilanda tsunami di Lautan Hindi, satu tsunami politik menumbangkan Gerakan di negeri itu, yang sehingga hari ini kekal dalam cengkaman DAP.

Bekas presiden Gerakan dan ketua menteri Pulau Pinang, Tan Sri Koh Tsu Koon mengimbas kembali apa yang terjadi pada tahun-tahun tersebut.

Beliau menceritakan bagaimana tsunami Lautan Hindi yang mengakibatkan kerosakan besar ke atas kampung nelayan, hotel, kedai dan rumah di sepanjang pantai utara, barat dan selatan pulau itu dan di pantai utara di Seberang Perai. Kejadian itu menyaksikan lebih dari 50 orang terbunuh manakala ribuan lagi kehilangan tempat tinggal.

Meskipun kerja-kerja membaik pulih dan penempatan semula mengambil masa lebih setahun, tokoh akademik yang kemudiannya menceburi bidang politik itu berkata, ini tidak mematahkan semangat dan kesungguhan mereka untuk membangunkan negeri berkenaan.

Dalam satu posting di Facebook, Koh berkata pada bulan Oktober 2005, beliau dilantik sebagai timbalan presiden Gerakan, dan sedang bersedia untuk mengambil alih kepimpinan dari presiden parti, mending Tun Lim Keng Yaik, dalam masa dua hingga tiga tahun akan datang.

"Bagaimanapun, ketika keadaan nampaknya berjalan lancar, suasana politik bertukar menjadi buruk pada 2006 dengan beberapa kejutan besar.

"Pertama, bekas perdana menteri, (Tun Dr) Mahathir (Mohamad), selepas bersara, secara terbuka mengkritik perdana menteri baru, Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi), yang dipilihnya sebagai penggantinya.

"Kemudian, beberapa anggota Pemuda Umno cawangan mengadakan demonstrasi terbuka, mereka berdemonstrasi mendakwa saya tidak benar-benar membantu bumiputera di Pulau Pinang.

"Memandangkan saya terlalu tenang kerana tidak mahu terjerat dengan gelagat mereka serta tidak bertindak keras, saya ditertawakan oleh pihak pembangkang dan dituduh tidak mempunyai keberanian," katanya.

Koh juga berkata beberapa kenyataan anti-Cina oleh perwakilan tertentu di perhimpunan agung tahunan Umno pada tahun 2006, yang disiarkan langsung, telah membangkitkan kemarahan masyarakat Cina.

Lebih-lebih lagi, beliau berkata bukan sahaja janji-janji Abdullah mengenai pembaharuan anti-rasuah yang dibuat pada tahun 2004 seolah-olah tidak berkesan, namun ia menjadi lebih buruk apabila ini mengakibatkan kebencian.

Menurut Koh, bekas pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dibebaskan dari penjara pada tahun 20014, berjaya memanfaatkan keadaan itu dan menyokong dua demonstrasi jalanan massa - BERSIH dan Hindraf.

"Dia berjaya membangkitkan perasaan tidak puas hati rakyat semua kaum terhadap keangkuhan dan penyalahgunaan kuasa di kalangan ahli politik dan pegawai kerajaan dalam kerajaan BN di seluruh negara.

"Dia berjaya menjalin pakatan di kalangan PKR, DAP dan PAS untuk berdepan dengan BN dalam pertandingan satu lawan satu di kebanyakan kawasan.

"Hasilnya, daripada keputusan terbaik pada pilihan PRU 2004, BN mengalami kekalahan paling buruk pada PRU 2008 pada 8 Mac 2008 (308). BN bukan sahaja kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen, tetapi juga lima kerajaan negeri, termasuk Pulau Pinang," katanya.

Koh berkata tsunami politik menyaksikan Gerakan, MCA dan MIC di Pulau Pinang secara tidak disangka kehilangan semua kerusi parlimen dan DUN yang ditandingi, bertukar dari "wira menjadi sifar”.

Katanya, hanya Umno yang menang 11 daripada 15 kerusi.

"Perubahan kerajaan negeri secara mendadak di Pulau Pinang cukup mengejutkan. Tetapi, seperti kata peribahasa Cina, air mampu mengapungkan sebuah perahu, begitu juga ia dapat menenggelamkannya.

"Ini adalah keputusan rakyat dalam demokrasi yang perlu kita hormati. Oleh itu, saya segera memastikan peralihan kuasa yang lancar. Walau bagaimanapun, secara retrospektif, saya dan pasukan saya benar-benar melakukan yang terbaik untuk membangunkan Pulau Pinang dan berkhidmat kepada rakyat sepenuh hati. Oleh itu, hati nurani kami jelas, tanpa sebarang penyesalan," tambahnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen