malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
DAP kesal sikap membisu ROS
Diterbitkan:  Jul 15, 2017 6:34 PM
Dikemaskini: 10:44 AM
ADS

Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) sepatutnya menghantar notis rasmi kepada DAP selepas ketua pengarahnya Datuk Mohammad Razin Abdullah pada 7 Julai lalu mengumumkan parti itu mesti mengadakan pemilihan semula.

Ketua Biro Perundangan Kebangsaan DAP, Gobind Singh Deo berkata pihaknya tidak menerima pemberitahuan itu secara rasmi sehingga 5 petang semalam sejak Razin mengumumkan perkara itu di media.

"Ia seolah-olah ROS (ketua pengarah) tidak mempunyai asas untuk menyokong keputusannya, mahupun secara profesional menulis kepada kami secara rasmi bagi menyampaikan keputusan itu," kata Gobind dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau juga menuntut Razin meletak jawatan.

Sebelum ini, Gobind berkata notis rasmi dari ROS adalah sangat penting kerana ia perlu menjelaskan keputusannya serta arahan yang harus dipatuhi DAP.

Bagaimanapun, tanpa kehadiran surat itu, Gobind berkata DAP mungkin bergantung dengan  kenyataan ROS kepada media mengenai status parti itu.

"Kami akan menulis kepada ROS pada hari Isnin untuk menyampaikannya kepada beliau," katanya.

Gobind berkata jawatankuasa eksekutif pusat DAP juga akan bermesyuarat pada 19 Julai untuk memutuskan tindakan seterusnya.

Razin berkata pemilihan semula DAP yang diadakan pada 29 September 2013 tidak sah kerana parti itu sepatutnya menggunakan senarai perwakilan penuh bagi pemilihan parti pertama yang diadakan pada 15 Disember 2012.

DAP mengadakan pemilihan semula berdasarkan senarai perwakilan yang telah mengundi pada pemilihan pertama pada 15 Disember 2012.

Pemilihan semula kali kedua itu diadakan kerana berlaku kesilapan dalam perisian microsoft excell pada pemilihan pertama hingga menimbulkan keraguan.

Sekiranya DAP mematuhi arahan terkini untuk pemilihan semula sekali lagi, ia akan menjadi pemilihan kali ketiga bagi kepimpinannya untuk penggal 2013-2016.

Tempoh kepimpinan 2013-2016 tamat September lalu, tetapi DAP boleh menangguhkan pemilihannya selama 18 bulan mengikut perlembagaannya bagi membuat persiapan untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Lihat Komen