malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Nasrudin: Rakyat Kelantan tentukan MB mereka mahu
Diterbitkan:  Jun 30, 2017 9:54 PM
Dikemaskini: 2:01 PM
ADS

Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan mendakwa DAP bercita-cita untuk meletakkan calon menteri besar Kelantan yang patuh kepada parti itu.

Kenyataan itu dibuat sehari selepas pemimpin DAP, Lim Kit Siang mengesahkan Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Husam Musa sebagai Menteri Besar Kelantan jika Pakatan Harapan (HARAPAN) berjaya menawan negeri itu pada pilihan raya umum akan datang.

"Politik mereka kini bertunjangkan dendam kesumat. Asal PAS jatuh di Kelantan, maka siapa pun menang tidak mengapa. DAP nak perintah Kelantan tidak boleh, akhirnya mereka atur orang yang boleh dikuasai untuk memimpin Kelantan," kata Nasrudin dalam satu kenyataan hari ini.

Nasrudin berkata pada akhirnya, rakyat Kelantan akan membuat keputusan siapa tokoh yang layak menjadi menteri besar.

"Rakyat Kelantan berhak tentukan MB yang akan pimpin negeri mereka. Apakah mereka mahu MB yang patuh DAP atau MB yang punya karisma tinggi bagi meneruskan legasi kepimpinan Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz," katanya.

Semalam, Lim, ketika lawatannya ke Kelantan, berkata beliau berharap Husam akan menjadi menteri besar di negeri itu pada Hari Raya Aidilfitri akan datang.

Husam, yang dipecat dari PAS dan kemudian menyertai AMANAH ditugaskan mengetuai parti baru itu di Kelantan.

Pernah menjadi anak didik kepada Nik Aziz, beliau diketepikan selepas pemimpin PAS yang dihormati itu meninggal dunia.

Lihat Komen