malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Khairuddin cabar Nasrudin jadi anak jantan, ancam saman
Diterbitkan:  Jun 30, 2017 8:56 PM
Dikemaskini: 1:47 PM
ADS

Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, yang telah membuat aduan terhadap 1MDB di beberapa negara, mengancam untuk menyaman Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hasan.

Ini berikutan kenyataan Nasrudin bahawa tindakan individu tertentu membuat laporan berhubung skandal berkenaan adalah bukti campur tangan asing di negara ini.

"Saya cabar Nasrudin Hasan untuk sebut nama saya secara terbuka sebagai pelapor kalau dia anak jantan.

"Saya nak berjumpa dengan beliau dalam kamar mahkamah dan biarkan proses undang-undang membuktikan siapa yang benar serta siapa yang bersalah.

"Kalau takut nak sebut nama saya tolong jangan campur tangan dalam isu skandal 1MDB, yang beliau, pemimpin-pemimpin serta PAS tidak tahu fakta hakikat kes skandal kewangan yang terbesar di dunia pada dekad ini," katanya dalam satu kenyataan.

Khairuddin menambah, sama ada Nasrudin menamakannya atau tidak, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pemimpin PAS itu sekiranya tiada permohonan maaf dibuat.

"Beliau ada empat hari mulai hari ini bagi merakamkan permohonan maaf tersebut kerana walaupun beliau tidak menyebut nama saya, sebagai fakta yang nyata semua orang di seluruh dunia tahu bahawa sayalah pelapornya.

"Seandainya ketua penerangan PAS yang bangang ini gagal berbuat demikian maka saya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang ke atasnya!" kata Khairuddin.

Semalam, Nasrudin mempersoalkan motif di sebalik aduan terhadap 1MDB di luar negara dan mendakwa Amerika Syarikat cuba berlagak seperti polis dunia.

Beliau juga berkias dengan mengatakan 'jangan undang beruang untuk tampar nyamuk di muka kancil'.

Bagaimanapun, Khairuddin membidas Nasrudin kerana menyamakan skandal 1MDB dengan "nyamuk".

"Malangnya pada hari ini PAS boleh berdiri di sebelah Umno dan BN serta menganggap kes skandal 1MDB sebagai isu nyamuk!!

"Duit negara hilang RM28 bilion dan hutang tertunggak syarikat 1MDB (anak syarikat kementerian kewangan secara 100%) berjumlah RM50 bilion, parti PAS kata ini isu nyamuk?" soalnya.

Khairuddin, bersama peguam Matthias Chang, membuat laporan terhadap 1MDB di beberapa negara di luar negara pada tahun 2015.

Kerajaan kemudian menahan mereka di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012, dengan mendakwa mereka mensabotaj ekonomi negara.

Bagaimanapun, kedua-dua mereka dibebaskan bulan lepas oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

Khairuddin juga telah membuat beberapa laporan terhadap 1MDB dengan pihak berkuasa Malaysia.

Lihat Komen