malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Gerakan dakwa DAP 'hukum' 3 ADUN PKR
Diterbitkan:  Jun 17, 2017 4:59 PM
Dikemaskini: 8:59 AM
ADS

Parti Gerakan Pulau Pinang hari ini mendakwa tiga lagi Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari PKR dikenakan tindakan pembekuan peruntukan bagi kawasan mereka selepas gagal menghadiri satu majlis rasmi kerajaan negeri.

Naib Pengerusi Gerakan negeri Oh Tong Keong berkata peruntukan bagi ADUN Machang Bubok Lee Khai Loon, ADUN Bukit Tengah Ong Chin Wen dan ADUN Kebun Bungah Cheah Kah Peng dibekukan kerajaan DAP setelah mereka gagal menghadiri istiadat mengangkat sumpah pelantikan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas pada 29 April lepas.

Beliau berkata, kerajaan negeri sepatutnya mengguna kaedah lain untuk menghukum mereka yang gagal menghadiri majlis rasmi kerajaan negeri dan bukannya dengan membeku peruntukan yang sepatutnya digunakan untuk rakyat kawasan berkenaan.

"Saya ingin menggesa Ketua Menteri (Lim Guan Eng) supaya tidak membekukan peruntukan wakil-wakil rakyat PKR... peruntukan ini demi kebajikan dan kebaikan rakyat setiap kawasan berkenaan. Peruntukan ini adalah bagi DUN setiap kawasan, ia tidak boleh berdasarkan piawaian beliau sendiri untuk memberi peruntukan ini," katanya kepada pemberita, hari ini.

Pada Mei lepas, ADUN PKR bagi kawasan Penanti Dr Norlela Ariffin mendakwa peruntukan kawasannya dibekukan kerajaan negeri kerana gagal menghadiri istiadat mengangkat sumpah pelantikan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang.

Oh berkata, tindakan kerajaan negeri dilihat seolah-olah ingin membalas dendam terhadap wakil rakyat PKR yang tidak menyokong tindakan kerajaan negeri mengenai isu tambak tanah pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Ong dan Cheah pernah dipecat kerajaan Pulau Pinang daripada syarikat berkaitan kerajaan negeri tahun lepas apabila mereka bertindak berkecuali semasa mengundi usul penambakan tanah yang dibawa oleh Barisan Nasional semasa persidangan DUN Pulau Pinang.

Usaha mendapatkan pengesahan ketiga-tiga ADUN PKR itu gagal kerana mereka yang dihubungi semua tidak mahu mengulas mengenai isu pembekuan peruntukan itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri I Datuk Rashid Hasnon ketika dihubungi Bernama berkata, isu itu selesai selepas enam ADUN termasuk yang bukan dari PKR telah membalas surat tunjuk sebab yang dikeluarkan kerajaan negeri sebelum ini.

"Enam wakil rakyat tidak hadir ke istiadat mengangkat sumpah pada April lepas dan mereka telah memberikan sebab tidak hadir. Maka, isu itu dianggap selesai," katanya.

Rashid yang juga timbalan pengerusi PKR negeri berkata kerajaan negeri kini dalam proses meluluskan peruntukan yang sepatutnya diterima kesemua ADUN berkenaan.

- Bernama

Lihat Komen