malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Jelaskan siapa 'isteri MO1', kata Bee Yin
Diterbitkan:  Jun 17, 2017 3:07 PM
Dikemaskini: 9:38 AM
ADS

Isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor diminta menjelaskan individu yang dikenal pasti oleh Jabatan Keadilan (DOJ) sebagai "isteri Malaysian Official 1 (MO1)".

Semalam, DOJ dalam pemfailan pelucuthakan sivil saman yang terkini mendakwa sekurang-kurangnya AS $27.3 juta digunakan untuk membeli loket berlian merah jambu 22 karat dan rantai leher untuk "isteri MO1."

ADUN Damansara Utama dari DAP, Yeo Bee Yin dalam kenyataan hari ini berkata, Rosmah perlu menjelaskan siapa individu yang tidak dinamakan itu.

"Oleh kerana Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan mengakui bahawa MO1 adalah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak (seperti yang dilaporkan The Star pada 1 September 2016), maka tidak sukar untuk meneka "isteri MO1".

"Pada majlis semalam, Rosmah meminta rakyat Malaysia tidak mempercayai fitnah yang disebarkan oleh media sosial.

"Daripada menepis dakwaan DOJ, Rosmah harus beritahu rakyat Malaysia jika beliau adalah 'isteri MO1' yang disebut dalam saman DOJ itu," kata Yeo.

Semalam, Rosmah mengingatkan rakyat di negara ini supaya tidak mudah mempercayai fitnah yang sengaja diadakan bagi menjatuhkan pemimpin, organisasi mahupun negara.

Kata beliau, ada sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab telah menggunakan sosial media bagi tujuan itu.

Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali pula semalam menafikan dakwaan terkini itu dengan menegaskan tiada salah laku dalam 1MDB.

Mengulas lanjut, Yeo berkata, jumlah dana yang digunakan untuk membeli barang kemas "isteri MO1" melebihi daripada peruntukan Program Permata 2017.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen