malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
DOJ: Anak tiri Najib beli hartanah, poster guna dana Aabar BVI
Diterbitkan:  Jun 16, 2017 5:45 AM
Dikemaskini: Jun 16, 2017 3:13 AM
ADS

Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat mendakwa Riza Aziz - anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak -  Riza Aziz - telah membeli hartanah di luar negara dan poster filem yang mahal menggunakan dana yang didakwanya disalahgunakan dari 1MDB melalui Aabar BVI.

Selain daripada hartanah di AS, Riza juga dikatakan membeli hartanah di Belgravia, London, United Kingdom.

DOJ berkata Riza membeli hartanah itu pada Julai 2012 pada harga AS$41.79 juta daripada rakan perniagaannya Jho Low, yang membelinya dua tahun lebih awal yang didakwa menggunakan dana 1MDB melalui akaun Good Star beliau.

Dalam pemfailan ketiganya setebal 251 halaman berkaitan dengan 1MDB semalam, DOJ mendakwa Riza membayar Low untuk memperoleh Qentas Townhouse menggunakan dana yang dikesan kepada hasil lencongan hasil bon pada 2012.

Aabar BVI telah dikatakan menerima AS$1.367 bilion yang didakwa dilencong daripada bon yang dikeluarkan oleh 1MDB untuk perjanjian pembelian syarikat kuasa pada tahun 2012.

Aabar BVI didakwa telah memindahkan AS$133 juta daripada hasil bon 2012 pada 18 Jun 2012 ke akaun Riza di Red Granite Capital di BSI Bank di Singapura.

DOJ mendakwa bahawa pada atau sekitar 20 Jun 2012 - kira-kira dua hari kemudian - Riza memindahkan AS$58.5 juta dari akaunnya di Red Granite Capital kepada 'akaun Shearman IOLA' di Citibank.

Akaun Shearman IOLA, dakwanya, memindahkan AS$43 juta daripada dana yang sama yang dipegang bagi pihak Riza pada hari berikutnya kepada sebuah akaun yang disenggarakan oleh pejabat Shearman & Sterling di London untuk pembelian Qentas Townhouse daripada Low.

"Hasil daripada penjualan Qentas Townhouse telah akhirnya dipindahkan kepada Low dan digunakan untuk mengambil alih kepentingan dalam Viceroy Hotel Group," dakwanya.

Walaupun Riza menuntut pemilikan benefisial Qentas dalam penyata cukainya pada tahun 2012 penyata cukainya, penyata cukai itu menyenaraikan alamat Los Angeles untuk Qentas, dakwa DOJ.

Hartanah di London itu bukan satu-satunya yang didakwa dibeli oleh Riza daripada Rendah.

DOJ mendakwa bahawa selepas Low membeli hartanah Hillcrest di Beverly Hills, California pada tahun 2010 yang didakwa dengan menggunakan dana daripada 1MDB, hartanah itu telah dipindahkan kepada Riza melalui dana yang didakwa daripada Aabar BVI.

Perolehan Park Laurel Condominium di New York pada 2010 oleh Low, kemudiannya diperolehi oleh Riza pada tahun 2012 dengan harga AS$35.5 juta berbanding dengan harga pembeliannya oleh Low sebanyak AS$23.98 juta dua tahun sebelumnya.

'Taksub dengan poster filem'

Selain ini, DOJ mendakwa Riza juga mula mengumpul poster filem edisi terhad juga pada tahun 2012.

Poster filem mahal itu juga didakwa dibeli menggunakan dana daripada Aabar BVI, dakwa DOJ.

[Baca berita asal/penuh]

Laporan berkaitan

Apandi kesal 'sindiran' DOJ terhadap PM

DOJ dakwa Low beli lebih AS$1b hartanah dengan wang 1MDB

Pembantu PM: Motivasi pemfailan DOJ lebih dari setakat 'rampas aset'

DOJ: Jho Low belanja AS$10j beli barang kemas untuk model, ibu

'Kapal layar mewah Jho Low dibeli dengan dana 1MDB'

DOJ dakwa anak tiri Najib beli hartanah, poster guna dana dari Aabar BVI

DOJ: 'Derma' dipulangkan diguna beli rantai berlian isteri MO1

Siasatan 1MDB: DiCaprio pulangkan Oscar Brando

Lihat Komen