malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Sukarelawan Invoke ditahan polis Johor
Diterbitkan:  Jun 10, 2017 3:35 PM
Dikemaskini: 8:17 AM
ADS

Seorang sukarelawan Invoke dilaporkan ditahan polis Johor berhubung dakwaan Putrajaya mengupah pelobi AS, kata penyelaras pertubuhan itu, Rafizi Ramli.

Kata Rafizi, Gerald Tang membantunya mengesahkan alamat Florence Goh, pengarah Godfrey Group Ltd, iaitu firma yang didakwa terlibat mendapatkan khidmat pelobi berkenaan.

"Tang memang telah mendapat panggilan daripada pihak polis sejak seminggu lalu. Hari ini, dia hadir untuk memberi keterangan di Ibu Pejebat Polis Seri Alam di Johor Bahru diiringi oleh Anggota parlimen Bukit Batu yang juga Timbalan Pengerusi PKR Johor, Jimmy Pua, sebagai peguamnya.

"Dia kini ditahan polis dan akan dibawa ke mahkamah majistret esok untuk membolehkan pihak polis mendapat perintah tahanan reman," kata Rafizi dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Rafizi penahanan Tang dibuat selepas Goh membuat aduan terhadap sukarelawan terbabit.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Seri Alam, Supt Jokhiri Abdul Aziz, mengesahkan penahanan Tang.

Bagaimanapun kata Jokhiri penahanan itu dibuat ekoran kes kehilangan surat dan dokumen dari peti surat di Taman Molek, Johor Bahru.

Taman itu adalah kawasan menempatkan pejabat Godfrey Group.

Kata Jokhiri kes itu disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan iaitu membabitkan kesalahan mencuri.

Jika disabitkan kesalahan, seseorang boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun, denda atau kedua-duanya sekali.

Bulan lalu sebuah portal AS mendakwa Putrajaya mengupah seorang bekas pembantu Donald Trump, Healy Baumgardner-Nardone, untuk melakukan kerja-kerja melobi bagi pihak kerajaan Malaysia.

Rafizi yang juga naib presiden PKR mendakwa, berdasarkan dokumen Jabatan Keadilan AS, Baumgardner-Nardone diupah melalui syarikat Goh.

Goh sudah dihubungi Malaysiakini untuk mendapatkan komennya namun belum berhasil.

Lihat Komen