malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Borak seks WhatsApp: Polis akan buktikan tiada konspirasi
Diterbitkan:  Jun 6, 2017 5:44 PM
Dikemaskini: 9:52 AM
ADS

GLOBAL | Polis Indonesia bertekad untuk mencari dalang yang menyebarkan sembang lucah didakwa berlangsung antara Rizieq Shihab dan seorang janda, Firza Husein baru-baru ini.

Namun Ketua Polis Metro Jaya Jakarta, Mochamad Iriawan, mengakui ia tidak mudah kerana sifat dunia atas talian yang terlalu luas.

"Dunia maya kan sangat besar," katanya seperti Kompas hari ini.

Menurut Iriawan ketika ini polis masih mengumpul keterangan daripada beberapa saksi dan berharap penyokong Rizieq dapat bersabar.

Pada masa sama, polis juga akan membuktikan siasatan yang dijalankan terhadap ketua umum Front Pembela Islam itu bukan diada-adakan atau berniat politik.

Katanya, polis akan mengemukakan bukti yang ada kepada peguam negara bagi menunjukkan siasatan dijalankan secara profesional.

Mochamad Iriawan berkata, bukti itu akan dibentangkan kepada peguam negara esok.

"Sememangnya tiada perancangan jahat dalam kes ini. Pihak berkuasa meletakkan Rizieq dan Firza sebagai suspek berdasarkan kepada bukti yang ada.

"Bukti itu pula ada banyak dan antara orang yang memberikannya ialah profesor," katanya lagi.

Rizieq, 51, dituduh terlibat dalam sembang lucah dengan Firza melalui aplikasi WhatsApp suatu ketika dulu. Mengikut undang-undang Indonesia, mereka boleh didakwa mengikut Akta Pornografi 2008.

Ia mengingatkan ramai orang kepada skandal seks penyanyi Ariel Noah (dulu dikenali sebagai Ariel Peterpan) dengan dua selebriti jelita Indonesia suatu ketika dulu.

Ariel didakwa mengikut akta sama dan dipenjara tiga setengah tahun selepas disabitkan bersalah.

Setakat ini tidak diketahui bagaimana salinan perbualan hal-hal atas ranjang itu terbocor kepada umum.

Bapa kepada tujuh anak itu menafikan terbabit dalam sembang seks berkenaan, namun setakat ini dia masih berlindung di Arab Saudi walaupun polis Indonesia sudah mengeluarkan waran tangkap ke atasnya.

Sementara itu Mochamad Iriawan menasihati Rizieq supaya pulang dan berdepan dengan siasatan polis.

"Lebih baik hadapi siasatan ini sebagai lelaki budiman. Nanti semasa disoal siasat dia boleh menjelaskan keadaan dan membuat pembelaan," katanya.

Jika didakwa dan disabitkan kesalahan, Rizieq dan Firza boleh dihukum penjara sehingga lima tahun.

Lihat Komen