malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
SPR Kelantan terima notis pengosongan DUN Nenggiri
ADS

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Kelantan hari ini mengesahkan menerima notis pengosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri daripada Pejabat Speaker DUN Kelantan, selepas penyandangnya Datuk Mat Yusoff Abdul Ghani dilucutkan kelayakan sebagai wakil rakyat kerana muflis.

Jurucakap SPR Kelantan berkata pihaknya akan memaklumkan perkara itu dan menghantar laporan kepada ibu pejabat SPR di Putrajaya.

Dalam pada itu, Speaker DUN Kelantan Datuk Abdullah Ya'kub berkata notis yang dihantar oleh wakilnya itu tiba di pejabat SPR Kelantan pada 12.40 tengah hari tadi.

"Ia menjadi tanggungjawab saya untuk memaklumkan perkara itu kepada SPR Kelantan," katanya ketika dihubungi.

Khamis lepas, Abdullah pada sidang akhbar di Kota Bharu mengisytiharkan kerusi DUN Nenggiri kosong berikutan penyandangnya Mat Yusoff diisytiharkan muflis, selepas menerima surat pemakluman daripada Jabatan Insolvensi Malaysia cawangan Selangor pada 28 Mei lepas.

Beliau dipetik sebagai berkata Perkara 31(1)(b) Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Negeri Kelantan menyatakan seseorang yang muflis dan masih belum diselesaikan tidak layak menjadi ADUN Kelantan.

Dalam pada itu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Umno Kelantan akan terus melakukan gerak kerja sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 walaupun kehilangan seorang ADUN.

Beliau berkata pihaknya sentiasa meneliti secara mendalam sebelum memilih calon untuk diketengahkan sebagai wakil rakyat sama ada di peringkat Parlimen mahupun DUN.

Beliau berkata sebelum dipilih, Mat Yusoff merupakan seorang pemimpin yang baik dan sering memberi sumbangan kepada rakyat dan UMNO.

Mustapa ditemui pemberita selepas menziarahi dan menyampaikan sumbangan wang tunai kepada lima pesakit kronik di Kampung Pulau Panjang dan Kampung Pauh sempena Program Ziarah Kasih Ramadan DUN Chempaka di Kota Bharu.

-Bernama

Lihat Komen