malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
1,361 kes kemalangan di tempat kerja Jan-April
Diterbitkan:  May 27, 2017 6:17 AM
Dikemaskini: 10:26 PM
ADS

Sebanyak 1,361 kes kemalangan di tempat kerja direkodkan di seluruh negara sepanjang tempoh Januari hingga April tahun ini melibatkan 70 kes maut, kata Penolong Pengarah Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) Sabah, Mohd Khairof Fais Abd Raop.

Mohd Khairof Fais berkata daripada jumlah itu, sebanyak 64 kes melibatkan hilang upaya kekal manakala 1,227 kes tanpa hilang upaya kekal dan kes kemalangan di tempat kerja berpunca daripada kecuaian mematuhi peraturan dan prosedur keselamatan yang ditetapkan.

Ketika menyampaikan taklimat dan dialog sempena Kempen Keselamatan dan Kesihatan Di Tapak Binaan di pejabat tapak binaan projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah di Papar, beliau berkata pihaknya boleh mengenakan kompaun sehinga RM1,000 atau penjara tidak lebih dari tiga bulan kepada mana-mana pihak yang mengabaikan aspek keselamatan di tempat kerja.

Kira-kira 30 peserta terdiri daripada kakitangan Borneo Highway PDP Sdn. Bhd (BHP), kontraktor Akif Jaya Sdn. Bhd. dan juruperunding menyertai sesi taklimat dan dialog itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Bahagian Kejuruteraan BHP, Halim Eksi berkata syarikat Rakan Pelaksana Projek (PDP) lebuh raya tersebut komited untuk melaksanakan empat tonggak Program Transformasi Industri Binaan (CITP).

Empat tonggak tersebut ialah Kualiti, Keselamatan dan Profesionalisme, Kelestarian Alam Sekitar, Produktiviti dan Pengantarabangsaan.

Katanya, BHP akan menjadi contoh dalam melaksanakan amalan terbaik dalam industri binaan.

- Bernama

Lihat Komen