malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Mahfuz puji MB S'gor kekalkan exco PAS
Diterbitkan:  May 25, 2017 11:09 PM
Dikemaskini: 3:16 PM
ADS

Datuk Mahfuz Omar mengucapkan syabas kepada kepimpinan PKR dan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali kerana memutuskan mengekalkan exco PAS dalam kerajaan negeri.

Anggota parlimen Pokok Sena itu berkata, keputusan itu membuktikan jiwa besar pimpinan PKR terhadap PAS dan tetap menerima parti itu “walaupun dituduh menentang agenda Islam” mereka.

“Keputusan tersebut secara tidak langsung membina persepsi bahawa PKR sebagai sebuah parti yang lebih mementingkan rakyat dan negeri Selangor, serta jauh dari dilihat sebagai kaki gaduh yang sesuka hati memecat serta memutuskan hubungan dengan pihak dan parti yang tidak sehaluan...,” katanya.

Azmin dan Biro Politik PKR pada 24 Mei memutuskan untuk mengekalkan tiga exco PAS demi memastikan kestabilan kerajaan negeri.

Mereka juga mengambil kira mandat pada pilihan raya sebelum ini diberikan kepada tiga parti iaitu PAS, PKR dan DAP atas kapasiti Pakatan Rakyat.

Mahfuz, bekas naib presiden PAS yang kini kurang disenangi dalam parti sendiri itu juga memuji langkah PKR yang dibuat ketika mereka berdepan tuduhan berat iaitu menentang agenda Islam.

“PKR dilihat terbuka menerima PAS yang sebelum ini mengisytihar PKR sebagai musuh yang akan ditentang pada PRU14 nanti.

“Umum mengetahui yang memutuskan hubungan kerjasama politik ialah PAS manakala yang mendapat keuntungan politik ialah PKR.

“Tahniah PKR dan syabas YAB Datuk Seri Azmin Ali, Menteri Besar Selangor atas kebijaksanaan berpolitik,” katanya.

Majlis Syura Ulama PAS pada 11 Mei lalu menerima usul dalam muktamar parti itu bagi memutuskan kerjasama politik mereka dengan PKR.

Badan penggubal dasar parti itu berhujah kerjasama itu dibatalkan kerana berlaku banyak pelanggaran syarat kerjasama, termasuk “penentangan” terhadap usaha PAS melipatgandakan hukuman Mahkamah Syariah.

Lihat Komen