malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Siti Hasmah penyatu Anwar, Wan Azizah
Diterbitkan:  May 23, 2017 9:35 AM
Dikemaskini: 4:38 AM
ADS

Walaupun antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai 'sejarah' tersendiri, namun bagi isteri masing-masing, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mereka berdua mempunyai kisah yang cukup istimewa.

Tidak ramai yang tahu, kisah istimewa disebalik mereka ialah apabila kakak kepada Siti Hasmah, Allahyarham Datuk Paduka Saleha Mohd Ali menjadi orang tengah yang menyatukan Anwar dan Wan Azizah.

Bibit cinta antara Anwar dan Wan Azizah tercetus apabila Anwar sering melawat suami Saleha yang ketika itu dirawat di Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL).

"Dia (Wan Azizah) ibarat adik kepada saya, tetapi sebenarnya dia lebih rapat dengan kakak saya kerana kakak menjadi orang tengah antara Azizah dan Anwar.

"Anwar sahabat (kepada) kakak, Saleha, dan kerap melawat suami Saleha, abang Zain yang sakit di HBKL. Azizah sebagai seorang doktor di HBKL kerap juga menjaga kakak dan abang Zain.

"Disitulah Anwar telah lihat Azizah dan berkenan dengannya. Kakak dan Osman Awang akhirnya mewakili Anwar pergi meminang Azizah di rumah ibu bapa Azizah.

"Hasil pertemuan di HBKL ini membawa Anwar dan Azizah diijabkabulkan," cerita Siti Hasmah dalam temubual khas bersama majalah Keluarga.

Dalam majalah Keluarga edisi khas Hari Ibu, Siti Hasmah turut digandingkan bersama Wan Azizah.

Tips Kak Wan

Sementara itu, dalam temubual bersama Wan Azizah pula, anggota Parlimen Permatang Pauh itu turut berkongsi tips dan rahsia kekal sihat di usia 65 tahun.

Menceritakan tentang amalan yang dilakukannya, Wan Azizah memberitahu beliau amat menitik beratkan penampilan dan personaliti memandangkan Anwar sebelum ini pernah berseloroh mengenai perkara berkenaan.

"Jagalah personaliti. Dulu suami saya pernah dalam nada seloroh kepada saya, katanya kalau saya gemuk dia kahwin lain. Jadi saya percaya setiap suami mahukan isteri yang pandai menjaga penampilan.

"Bila seharian dengan anak-anak memang susah nak bagi penampilan sempurna setiap masa. Dan bila suami balik, kita hendak terus bercantik-cantik memang sukar.

"Suami pula tengok perempuan di luar cantik-cantik. Jadi jika ini situasinya, sebenarnya suami dan isteri adalah satu unit. Perlu bekerjasama untuk pastikan rumah tangga bahagia.

"Sebagai isteri kita harus berdoa ini semua ujian masing-masing. Suami ujian begitu, isteri pula ujiannya begini. Suami perlu ada iman," ujarnya.

Dari segi pemakanan pula, ibu kepada enam orang anak itu berkata, beliau akan elak mengambil makanan yang syubhah.

"Sebab kalau termakan sikit sekali pun (makanan yang syubhah), saya akan sakit teruk sampai termuntah-muntah.

"Jadi saya jaga setiap makanan yang diambil. Jika badan sakit, bukan orang lain rasa, kita juga menanggungnya. Jadi saya sangat pentingkan penjagaan kesihatan," katanya.

Lihat Komen