malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
MCA: Mengapa PERKASA membisu hubungan Umno-CPC?
Diterbitkan:  May 17, 2017 3:19 PM
Dikemaskini: 7:21 AM
ADS

Ahli Jawatankuasa Pusat MCA Datuk Seri Ti Lian Ker membidas PERKASA yang membisu berhubung tindakan Umno menjalin pertalian dengan Parti Komunis China (CPC), tetapi sebaliknya menyelar MCA kerana berbuat demikian.

Katanya, sudah sampai masanya untuk kumpulan sayap kanan Melayu itu menghentikan momokannya terhadap Cina dan membidas MCA hanya kerana parti itu beraliran sederhana dan mengamalkan pendekatan sivil.

Beliau mengingatkan PERKASA bahawa Umno menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Parti Komunis China itu seawal 4 Ogos 2010.

MoU itu ditandatangani oleh Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

"Mengapa berdiam diri ketika itu, dan tidak khuatir bahawa komunisme bakal menyusup dalam Umno dan BN...

"Mengapa PERKASA terus membisu setiap tahun, apabila Umno menjemput Parti Komunis China untuk menghadiri mesyuarat agung tahunan Umno?" soal Ti dalam satu kenyataan media.

Dengan berdiam diri mengenai hubungan Umno dengan Parti Komunis China, tetapi memainkan isu MCA, beliau berkata PERKASA mendedahkan wajah sebenar pertubuhan itu yang mengamalkan dasar perkauman.

"Lebih buruk lagi, adalah jelas PERKASA cuba untuk menyemarakkan perbalahan antara masyarakat Melayu dan Cina dengan menakut-nakutkan rakyat bahawa 'penyusupan komunisme adalah bahaya kepada negara," katanya.

Ti juga mengingatkan PERKASA agar tidak lupa bahawa bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, yang menjalin hubungan diplomatik dengan China pada tahun 1974, menjadikan Malaysia negara Asean pertama berbuat demikian.

Berikutan lawatan bersejarah, beliau berkata Pengerusi Parti Komunis China, Mao Zedong menggesa masyarakat Cina di Malaysia supaya tidak menyokong Parti Komunis Malaya tetapi menjadi rakyat yang setia kepada Malaysia.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen