malaysiakini logo
story-image
story-image
ADS

Di saat PAS secara umumnya sudah memutuskan kerjasama politik dengan PKR, Datuk Seri Azmin Ali hari ini berkata, masih ada ruang perbincangan antara kedua-dua parti.

Kata timbalan presiden PKR itu, setiap parti mempunyai daya tarikan dan kekuatan masing-masing dan ia perlu digarapkan dengan betul.

Namun kata Azmin, untuk memungkinkan keadaan itu berlaku, semua pihak perlu mempunyai kerendahan hati untuk duduk bersama dan berbincang.

Justeru, menteri besar Selangor itu menyatakan kesanggupannya bertemu dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Kita mesti mempunyai kerendahan hati untuk duduk dan berbincang.

"Ya, terdapat perbezaan (antara kedua-dua parti ketika ini) tetapi saya fikir ia boleh diselesaikan melalui perbincangan dan konsensus," tegas Azmin di Shah Alam hari ini.

Belilau ditemui pemberita pada majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang di Pusat Konvensyen Shah Alam.

Selepas satu demi satu PAS kawasan meluluskan usul memutuskan kerjasama politik dengan PKR, cadangan berkenaan kemudian dibahas dan diterima sebulat suara oleh muktamar parti itu di Kota Sarang Semut, Alor Setar Kedah kira-kira seminggu lalu.

Keadaan itu dianggap menjadikan hubungan PKR - PAS berada pada tahap paling dingin setakat ini.

Kena menang dulu

Bagaimanapun, PAS Selangor menegaskan, exco mereka akan tetap bertugas seperti biasa dengan kerajaan negeri - yang turut dibentuk melalui parti yang dimusuhi mereka - demi komitmen kepada rakyat.

Kata Azmin, setakat ini beliau tidak ada bertemu dengan Abdul Hadi.

Semasa muktamar ke-63 PAS lalu, katanya, beliau berada di Taiwan dan Timur Tengah.

Walaupun PAS sudah bertegas memutuskan hubungan politik dengan PKR, Azmin menjelaskan beliau tetap bersikap terbuka dan sedia berbincang lanjut.

Sementara itu mengulas mengenai cadangan memilih Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) Azmin berkata, isu itu tidak timbul.

Azmin berkata apa yang perlu diutamakan pemimpin HARAPAN ketika ini ialah memenangi pilihan raya umum terlebih dulu.

"Siapa jadi perdana menteri, kita tunggu menang dahululah. Menang pilihan raya umum terlebih dahulu," kata Azmin.

Sebelum ini, bekas menteri Datuk Zaid Ibrahim mempersoalkan keengganan HARAPAN menamakan secara jelas orang yang akan dilantik menjadi perdana menteri sekiranya menang pada pilihan raya umum akan datang.

Malah, Zaid turut berkata HARAPAN perlu menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri kerana pemimpin veteran mampu meraih sokongan kuat termasuk daripada pengundi Felda dan seterusnya memastikan kemenangan HARAPAN.

Kata Zaid, sikap membisu HARAPAN mengenai calon PM menyerlahkan serangan Umno yang mendakwa pemimpin DAP, Lim Kit Siang bakal menjadi perdana menteri di bawah gabungan itu.

Menjawab kenyataan Zaid, Azmin meminta ahli DAP itu bertanding dalam pilihan raya umum akan datang dan jika menang, semua pihak layak menjadi perdana menteri.

"Zaid kena menang dulu di Kelantan, menang di Perak dan Pahang. Kita gabung semua ini untuk bentuk kerajaan baru di peringkat Persekutuan. Semua orang layak jadi perdana menteri," katanya.

Lihat Komen