malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Hanya 45% rakyat M'sia melabur dengan PNB
Diterbitkan:  Apr 8, 2017 4:23 PM
Dikemaskini: 8:26 AM
ADS

Hanya 45 peratus daripada hampir 30 juta rakyat Malaysia mempunyai sekurang-kurang satu akaun unit amanah yang dikendalikan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Pengerusi Kumpulan PNB, Tan Sri Abdul Wahid Omar berkata, setakat 31 Mac lepas, PNB menguruskan 216.9 bilion unit saham yang dimiliki lebih 13 juta pelabur.

"PNB berharap dengan program pendidikan pelaburan bersepadu seperti Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM), Seminar Pelaburan 360 hari, semua rakyat Malaysia mempunyai sekurang-kurangnya satu akaun dengan PNB suatu hari nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Program Bersama Kumpulan PNB sempena MSAM 2017 di Dewan Majlis Perbandaran Taman Seri Kerinau, Paya Pulai, hari ini.

Majlis itu dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan Pahang, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin mewakili Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Abdul Wahid berkata, daripada 216.9 bilion unit saham berkenaan, 8.2 bilion dimiliki 721,290 pelabur dari Pahang, iaitu 45 peratus daripada jumlah keseluruhan 1.6 juta rakyat negeri ini.

Menyentuh mengenai MSAM yang akan diadakan di Dataran Temerloh mulai 20 hingga 25 April ini, Abdul Wahid berkata, PNB menyasarkan seramai 150,000 orang akan mengunjungi program yang bertemakan 'Pelaburan 360 Hari' itu.

"Majlis itu dijadual dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, manakala majlis penutup oleh Timbalannya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

"Pelbagai program telah dirangka dan PNB berharap masyarakat setempat dapat memanfatkan peluang untuk lebih mendalami soal pelaburan dan perancangan kewangan secara menyeluruh.

"Menerusi MSAM ini juga, orang ramai dapat mengetahui ke mana wang mereka dilaburkan. Wang orang ramai telah membolehkan PNB membuat pelaburan dalam saham syarikat besar seperti UMW Holdings, SP Setia, Sime Darby dan Maybank," katanya.

Sempena MSAM 2017 ini juga, pihaknya turut menawarkan diskaun untuk perkhidmatan pengurusan pewarisan berkaitan dengan unit amanah, iaitu Hibah Amanah untuk pelabur beragama Islam dan Pengisytiharan Amanah bagi pelabur bukan beragama Islam.

Pengunjung juga berpeluang memenangi hadiah lumayan seperti sebuah kenderaan pacuan empat roda Ford Rangers, sebuah Toyota Vios, sebuah Perodua Bezza, Sportsbike Yamaha R25 di samping hadiah lain.

Sementara itu, Mohd Sharkar turut merakamkan penghargaan kepada PNB kerana memilih Temerloh untuk penganjuran MSAM 2017 kali ini yang disifatkan bertepatan pada masanya bersempena Tahun Melawat Pahang 2017.

"Kita berharap rakyat Pahang dan Temerloh khususnya mengambil peluang ini untuk mengetahui pelbagai skim pelaburan PNB yang lebih selamat kerana dijamin kerajaan," katanya.

- Bernama

Lihat Komen