malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Haramkan PPS, P Pinang pertimbang saman KDN
Diterbitkan:  Mar 29, 2017 4:31 PM
Dikemaskini: 8:37 AM
ADS

Kerajaan Pulau Pinang sedang mengkaji untuk memfailkan saman terhadap Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana menahan 158 anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) pada tahun 2014.

Anggota berkenaan ditangkap selepas menghadiri perarakan Merdeka di Padang Kota Lama pada 31 Ogos 2014.

"Ia masih dalam pertimbangan, tapi kita mahu beri tumpuan kepada keputusan Mahkamah Rayuan bahawa PPS telah ditubuhkan secara sah oleh kerajaan Pulau Pinang.

"Kami mahu melepasi halangan pertama ini kerana Kementerian Dalam Negeri masih boleh membuat rayuan dalam tempoh 30 hari (sementara menunggu keputusan di Mahkamah Persekutuan jika ia membuat rayuan)," kata Ketua Menteri Lim Guan Eng pada sidang akhbar hari ini .

Lim ditanya mengenai perkara itu selepas Mahkamah Rayuan hari ini mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 22 November tahun lepas untuk mengekalkan larangan KDN terhadap PPS di Pulau Pinang.

Mahkamah Tinggi dalam keputusannya juga berkata PPS adalah sebuah pertubuhan tetapi tidak berdaftar di bawah Seksyen 101 (b) (5) Akta Kerajaan Tempatan, yang memerlukan sesebuah pertubuhan didaftarkan.

Seksyen yang dibaca bersama Seksyen 2 Akta Pertubuhan 1966 memerlukan sesebuah pertubuhan berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS)

[Baca berita penuh]

Lihat Komen