Clare: Saya bukan sumber laporan WSJ

(Dikemaskini )

Pengarang Sarawak Report menafikan beliau menjadi sumber berita untuk laporan The Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa Saudi Arabian Oil Co (Saudi Aramco) menarik diri daripada projek penapisan minyak dengan Pertronas di Pengerang, Johor.

Clare Rewcastle-Brown berkata ini bukan kali pertama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman salah dengan mendakwanya menjadi sumber dalam berita-berita tertentu.

“Saya tentu akan terbitkan sendiri jika begitu,” kata Rewcastle-Brown.

Beliau juga mendakwa Rahman “konsisten tidak boleh dipercayai” dan menasihatkan media mendapatkan pengesahan terlebih dahulu terhadap kenyataannya atau berhenti memetik beliau.

Menteri Umno itu hari ini menamakan Rewcastle-Brown sebagai salah seorang daripada sumber WSJ yang mendakwa Saudi Aramco menarik diri.

Laporan WSJ pada 26 Januri lalu memetik "tiga orang yang biasa dengan perkara itu".

Reuters juga menerbitkan laporan sama dengan memetik "sumber-sumber industri" sehari sebelum itu.

Di sebalik laporan awal itu, Saudi Aramco dan Petronas bagaimanapun memeterai perjanjian usahasama bernilai AS$7 bilion untuk membangunkan kilang penapisan minyak di Pengerang.

Perjanjian itu telah ditandatangani semasa lawatan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

[Baca berita asal]

 

Rahman: Sumber WSJ adalah Clare Brown, pembangkang