malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
MP pembangkang persoal kedudukan bilik media
ADS

Anggota Parlimen pembangkang hari ini mempersoalkan tentang kedudukan bilik media dan ruang sidang media yang jauh daripada Dewan Rakyat.

Menurut anggota parlimen Seputeh, Teresa Kok, kedudukan bilik media dan ruang sidang media bagi wakil rakyat pembangkang yang jauh dilihat menyusahkan terutamanya kepada pemberita untuk melakukan tugas.

"(Bilik media dan ruang sidang media) sangat jauh dari Dewan Rakyat. Kita perlu melalui pemeriksaan keselamatan baru boleh pergi ke bilik media. Sangat menyusahkan," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Turut sama pada sidang media itu ialah anggota parlimen Kapar G Manivannan, Sim Tse Tzin (PKR- Bayan Baru) dan Raja Kamarul Bahrin (AMANAH-Kuala Terengganu).

Selain itu, Manivannan pula mempertikaikan tentang ruang sidang media BN dan pembangkang yang berasingan.

"Media bertaburan, ada dekat atas, ada dekat luar, ada dekat bawah. Sekarang kita kena turun bawah pula untuk membuat sidang media. Ada dua tempat media, satu kerajaan, satu pembangkang.

"Sepatutnya satukan lokasi dan tempatkan media di satu ruang dan tak pisahkan antara (ruang sidang media) pembangkang dan kerajaan. Letak jauh-jauh tak produktif," katanya.

"Saya bersimpati dengan media. Kita sokong supaya media ditempatkan yang lebih sesuai dan munasabah dengan status media," katanya.

Bilik media serta ruang sidang media bagi pembangkang ditempatkan di aras bawah parlimen manakala Dewan Rakyat serta bilik sidang media khas untuk menteri berada di tingkat 1.

Lihat Komen