malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Usul tanpa pindaan Hadi dalam Peraturan Mesyuarat Parlimen
Diterbitkan:  Mar 1, 2017 5:24 PM
Dikemaskini: 9:28 AM
ADS

Versi asal usul Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi membentangkan rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Akta 355) berada dalam Peraturan Mesyuarat Parlimen, tanpa sebarang pindaan yang dibuat pada November lalu.

Ini adalah versi yang mana Hadi berusaha untuk mengeluarkan had maksimum bagi hukuman kesalahan syariah, kecuali hukuman mati.

Menurut petikan Peraturan Mesyuarat yang dilihat oleh Malaysiakini, usul itu diletakkan pada nombor tujuh dalam senarai bil dan usul untuk sesi Parlimen yang akan bersidang mulai Isnin ini.

Hadi pada sesi terakhir Parlmen, November lalu telah meminda usul itu dengan menaikkan had hukuman penjara kepada 30 tahun, denda hingga RM100,000 dan maksimun 100 kali sebatan.

Hukuman syariah buat masa ini adalah hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun, denda hingga RM5,000 dan maksimun enam kali sebatan.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, beliau belum lagi melihat Peraturan Mesyuarat itu, tetapi percaya mungkin berlaku kesilapan teknikal.

"Seharusnya versi yang dipinda berada dalam Peraturan Mesyuarat," kata Takiyuddin kepada Malaysiakini.

Setiausaha Politik Hadi, Ahmad Samsuri Mokhtar berkata mereka sedang memohon penjelasan mengenai perkara itu.

"Kita sedang menantikan jawapan daripada pegawai Dewan Rakyat mengapa ia (usu itu) berada dalam Peraturan Mesyuarat," katanya ketika dihubungi.

Malaysiakini juga sedang memohon jawapan daripada Parlimen.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen