malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Hadi: DAP tidak, BERSATU mungkin
Diterbitkan:  Jan 27, 2017 2:11 PM
Dikemaskini: 6:28 AM
ADS

PAS tetap bertegas menolak kerjasama dengan DAP untuk pilihan raya umum depan, tetapi masih terbuka terhadap sebarang kemungkinan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata DAP telah menunjukkan “belang sebenar” kepada umat Islam di Pulau Pinang dan gagal menjaga kepentingan awam di negeri itu, lapor New Straits Times.

Katanya agenda mereka dan DAP berbeza kerana PAS bukan hanya mahu menang pilihan raya tetapi juga membawa perubahan dalam masyarakat.

Hadi berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaat di Masjid Rusila, Marang, Terengganu, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan terbaru ketua anggota parlimen DAP Lim Kit Siang yang kini bertukar fikiran dan sedia kembali bekerjasama dengan PAS bagi “menyelamatkan” Malaysia daripada menjadi sebahagian daripada negara kleptokrasi global.

Hadi berkata, PAS berpendirian begitu kerana DAP masing menolak Islam dan pembentukan kerajaan Islam sentiasa menjadi teras perjuangan PAS.

Berkenaan BERSATU pula, pintu rundingan masih terbuka, walaupun pengerusinyaTun Dr Mahathir Mohamad berkata tempoh untuk PAS berbincang sudah berakhir.

“Kita boleh bincang. Ini negara demokratik,” kata Hadi.

Muhyiddin jumpa timbalan mursyidul Am PAS

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yasin semalam berjumpa Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob di kediaman rasminya di Kota Bahru.

Dalam pertemuan dua jam itu, mereka turut membincangkan kerjasama bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang, lapor Harakahdaily.

“Kerjasama ini amat penting bagi menghadapi Pilihan Raya Umum 14 (PRU) yang lebih mencabar,” beliau dipetik sebagai berkata.

Selain itu, Muhyiddin turut memberitahu bahawa akan mengadakan pertemuan dengan pimpinan tertinggi PAS Februari nanti “bagi membentuk kerjasama yang lebih erat”.

Jelasnya lagi, pertemuan yang bakal berlangsung itu sebagai susulan untuk membincangkan draf kerjasama yang telah dikemukakan sebelum ini.

Harakahdaily juga melaporkan, daripada pertemuan itu Munhyididn mendapati Ahmad, timbalan mursyidul am PAS begitu ikhlas terhadap apa yang dibincangkan.

Sempena pertemuan itu juga, Muhyiddin turut memaklumkan akan menyerahkan 24 buah rumah kepada mangsa banjir 2014 di Kuala Krai hari ini.

Lihat Komen