malaysiakini logo
story-image
ADS

Naib Presiden PKR Rafizi Ramli menjangkakan harga petrol RON95 meningkat kepada RM2.20 seliter mulai bulan Januari 2017.

Berdasarkan ini, beliau mahu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan menyatakan jika jangkaan peningkatan pendapatan daripada minyak mentah itu akan digunakan sebagai subsidi petrol tahun depan.

Beliau berkata harga minyak mentah dunia telah tiba-tiba melonjak 18 peratus sejak November lalu dan kerajaan dijangka memperolehi pendapatan tambahan memandangkan Malaysia adalah sebuah negara pengeksport minyak.

Bagaimanapun, beliau memberi amaran ini bermakna harga petrol, khususnya RON95, juga dijangka menyaksikan peningkatan mendadak.

"Saya gesa Rahman Dahlan, sebagai menteri yang bertanggungjawab bagi perancangan ekonomi, untuk menyatakan dengan jelas sama ada kerajaan akan menggunakan pendapatan tambahan yang bakal diterima daripada kenaikan harga minyak mentah dengan mengembalikannya sebagai subsidi bahan api," katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Kiraan Rafizi adalah berdasarkan kepada formula harga minyak Mean of Platts (MOP) Singapura.

Ketika ini harga runcit RON95 adalah RM1.90 seliter.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen