malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Menteri: Universiti tak perlu runding dengan saya
ADS

Tiada campur tangan luar dalam pendengaran kes aktivis mahasiswa Universiti Malaysia (UM) yang terlibat dalam perhimpunan “Tangkap MO1” sebelum ini, kata Kementerian Pengajian Tinggi.

“Keputusan itu dibuat oleh UM. Mereka buat keputusan sendiri.

"Mereka tidak perlu runding dengan saya,” kata menterinya Datuk Seri Idris Jusoh.

Katanya, kerajaan tidak campir tangan hal ehwal universiti kerana orang ramai tidak menginginkan perkara itu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan aktivis mahasiswa terhadap dakwaan campur tangan terhadap kes yang menyaksikan penggantungan empat pelajar itu.

Anis Syafiqah Md Yusof dan dua lagi rakannya semalam digantung pengajian satu semester dan denda RM400 selepas didapati bersalah memalukan universiti susulan penglibatan dalam Tangkap MO1 di Kuala Lumpur.

Seorang lagi aktivis hanya dikenakan hukuman denda RM200.

Bercakap dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini, Idris berkata UM mempunyai jawatankuasa sendiri untuk membuat keputusan dan ia bersifat autonomi.

Tangkap MO1 dianjurkan bagi mendesak penahanan M01 yang dinamakan berkali-kali dalam saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ), Amerika Syarikat, untuk menyita aset berkaitan 1MDB.

Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan mengakui Najib ialah MO1 tetapi menegaskan perdana menteri bukan sebahagian daripada siasatan DOJ.

Lihat Komen