malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
300 pelarian Rohingya selamat, nasib 200 lagi belum diketahui
Diterbitkan:  Dec 2, 2016 5:51 AM
Dikemaskini: 10:46 PM
ADS

Kira-kira 300 pelarian etnik Rohingya yang dilaporkan terkandas antara perairan Myanmar dan Bangladesh sejak 17 November lepas ditemui selamat selepas diberi pertolongan penduduk kampung di Bangladesh, dua hari lalu.

Pengerusi Persatuan Rohingya Malaysia cawangan Kedah, Yusof Ali berkata, mereka adalah antara 500 pelarian yang melarikan diri dari Myanmar dengan menaiki bot selepas perkampungan mereka di Rakhine dibakar dan penduduknya dibunuh.

Katanya bagaimanapun, berdasarkan maklumat diterima daripada rakan senegara, baki 200 lagi pelarian yang turut sama berada di laut tidak diketahui nasib mereka dan kemungkinan karam atau ditembak oleh tentera Myanmar.

"Mereka yang selamat ada menghubungi saya dan berkata empat buah bot yang memuatkan puluhan pelarian Rohingya telah ditembak tentera Myanmar ketika mahu memasuki perairan negara itu semula selepas diarah berpatah balik oleh tentera Bangladesh," katanya kepada pemberita di Alor Setar semalam.

Menurutnya bekalan makanan yang tidak mencukupi serta keadaan bot yang sempit juga menyebabkan lebih 10 kanak-kanak dilaporkan meninggal dunia akibat kelaparan.

Yusof berkata, sepanjang tempoh itu ada wanita yang sarat mengandung terpaksa melahirkan anak di atas bot dalam keadaan serba kekurangan dan hanya minum air laut dan makan rumpai laut bagi menahan kelaparan.

Sebelum ini, Yusof dimaklumkan 500 pelarian Rohingya termasuk kanak-kanak serta wanita bertarung nyawa di perairan tidak jauh dari Myanmar dan Bangladesh selepas meninggalkan negara itu pada 17 November lalu dengan menggunakan bot.

Bagaimanapun, pada 21 November lepas, mereka terputus hubungan dan nasib mereka tidak diketahui.

Katanya, kesemua 25 bot itu memuatkan antara 20 hingga 25 pelarian Rohingya termasuk bayi dan kanak-kanak untuk berlindung di laut tanpa diketahui arah tujuan.

Memo bantahan

Sementara itu, enam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum kepada Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) semalam untuk melahirkan bantahan berhubung penindasan ke atas etnik Rohingya di Myanmar.

Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Ikatan Rakyat Insan Muslim Malaysia (IRIMM), Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas), Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis), Gabungan Ayahanda Selangor (Gegas) dan Amanah Rasah Cekal (ARC) menyerahkan memorandum itu kepada wakil PBB, Dr Graham Harrison di Wisma UN, Bukit Damansara di sini.

Presiden IRIMM Amir Amsaa Alla Pitchay berkata dalam memorandum itu, mereka juga menggesa PBB mengambil tindakan dan mencari penyelesaian untuk membantu masyarakat Rohingya.

"PBB tidak boleh berdiam diri ketika masyarakat Rohingya ditembak dan wanita dirogol. Kami mengutuk sekeras-kerasnya keganasan ini," kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

Ribuan etnik Rohingya dilaporkan telah lari meninggalkan Myanmar untuk menyelamatkan diri daripada penindasan dan kekejaman ke atas mereka.

- Bernama

Lihat Komen