malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
ADS

'Salam' Abang Kucing untuk beradu tenaga dan ketangkasan dalam gelanggang kini bersambut. Cuma ia bukanlah daripada orang yang diharapkannya, iaitu Datuk Seri Jamal Md Yunos.

Hari ini muncul "geng tomoi" yang mahu membela ketua Umno Sungai Besar itu.

Petinju Muay Thai, Datuk Muhammad Fuad Mat Isa berkata beliau berada terpanggil untuk mempertahankan Jamal kerana mengambil kira aspek 'keadilan' dalam pertarungan.

Kayanya tidak berbangkit isu Jamal takut menyahut cabaran berkenaan, tetapi hakikatnya ahli politik itu bukan lawan sebenar Abang Kucing.

“Tujuan kita adalah nak pertahankan Datuk Jamal, nak buat perlawanan yang sihat.

“Kalau betul Abang Kucing ni seorang ahli gusti, kita sediakan gelanggang dan lawan ikut kilogram dan ketinggian (yang betul).

"Lagipun kita banyak fighter-fighter kita dan ini adalah gelanggang yang sebenar. Kalau kita fighter yang sebenar, kita kena lawan fighter juga.

"Kalau kita berlawan dengan orang yang bukan fighter, kita bukan fighter,” katanya pada sidang media di FF Muay Thai di Setiawangasa hari ini.

Katanya untuk memastikan pertarungan itu saksama faktor ketinggian dan berat badan adalah penting, dan pada masa sama Jamal tokoh politik serta ahli perniagaan.

“Datuk Jamal orang berniaga dan dia ahli politik, kita ini fighter, kita ahli sukan (justeru) kita menyahut mana-mana cabaran (untuk beradu kekuatan).

Buat betul-betul di gelanggang

Pada 27 November lalu Malaysiakini melaporkan sekumpulan lelaki menggelar diri mereka Gabungan Pejuang Rakyat Demi Negara mencabar Jamal - yang juga ketua kumpulan Baju Merah - menjadi anak jantan untuk beradu kekuatan secara budiman di gelanggang.

Jurucakapnya Sharul Nizam Abdul Rahim berkata tujuan utama mereka membuat cabaran itu adalah untuk menegaskan pendirian mereka menolak aktiviti membuli.

Cabaran sama, katanya, dibuat kepada orang kanan Jamal, Razali Zakaria.

"Saya atas nama Abang Kucing Antibuli menyusun wira rakyat untuk mencabar Datuk Seri Jamal Yunos masuk dalam gelanggang (dan beradu kekuatan).

"Daripada bergaduh macam samseng, saya nak ubah jadi pergaduhan yang sah," katanya.

Jamal sebelum ini aktif menggerakkan Baju Merah mengekori konvoi BERSIH menjelang perhimpunan BERSIH5 di Kuala Lumpur pada 19 November lalu.

Dalam kempennnya tercetus beberapa insiden kekasaran termasuk melibatkan kakitangan media.

Muhammad Fuad berkata jika Abang Kucing bersetuju dengan tawarannya beliau bersedia menyediakan orang yang sesuai serta gelanggang pertarungan.

“Saya dan kelab saya FF Muay Thai menganjurkan perlawanan yang sihat kerana saya seorang fighter dan rakan-rakan saya fighter. Kita juga akan sediakan gelanggang.

 

"Jadi saya nak ingatkan Abang Kucing, kalau benar-benar rasa inginkan pelawanan yang sihat, kita buat betul-betul atas gelanggang. Ikut berat, tinggi dan undang-undang yang ditetapkan," katanya.

Lihat Komen