malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Dr M: Bajet 2017 tidak bermakna, Putrajaya tidak ada wang
Diterbitkan:  Oct 19, 2016 12:01 PM
Dikemaskini: 4:04 AM
ADS

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijadual membentangkan Bajet 2017 di Dewan Rakyat, Jumaat ini, dengan pemerhati politik tertanya-tanya sama ada ini adalah belanjawan pilihan raya memandangkan spekulasi bertiup kencang bahawa pilihan raya mengejut semakin hampir.

Bagaimanapun, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan bajet akan datang, pelan fiskal kewangan kelapan di bawah Najib sebagai tidak bermakna, memandangkan tabung kerajaan kini menghadapi kemarau kewangan.

"Tidak dinafikan sejumlah besar wang akan diperuntukkan kepada kementerian dan agensi-agensi kerajaan. Parlimen pasti akan meluluskan bajet itu kerana ia adalah bajet yang dibentangkan oleh pihak kerajaan yang mempunyai majoriti di Parlimen.

"Tetapi rakyat tahu bahawa kerajaan tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan. Mereka tahu sejak dua tahun lalu, kementerian telah diberitahu bahawa tidak ada wang dan oleh itu mereka perlu membelanjakan kurang daripada apa yang diperuntukkan.

"Bajet itu sebenarnya tidak bermakna kerana kerajaan tahu ia tidak mempunyai wang," katanya dalam blog post pagi ini.

Mahathir mendakwa kerajaan kekurangan dana kerana kewangan negara tidak digunakan untuk tadbir urus yang baik, pembangunan dan kesejahteraan rakyat.

Wang yang ada, katanya, sedang digunakan untuk memenangi populariti bagi perdana menteri sebaliknya.

Beliau mendakwa kerajaan tidak membelanjakan wang untuk rakyat, tetapi sebaliknya, untuk meningkatkan populariti Najib.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen