malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Penganalisis: Kebocoran data Scorpene membimbangkan
ADS

Kebocoran dokumen rahsia mengenai kapal selam Scorpene di India masih menjadi suatu kebimbangan di Malaysia, kata penganalisis pertahanan Lam Choong Wah.

Dengan mengandaikan dokumen yang bocor itu sebagai sahih, ujar Lam, implikasinya adalah besar dan Malaysia perlu mendapatkan nasihat teknikal daripada pembina kapal yang DCNS bagi menanganinya - melakukan perubahan ke atas modul latihan dan pertempuran, jika perlu.

"Melalui dokumen, musuh akan tahu tahap bunyi bising, pergerakan taktikal serta operasi mencari dan memusnahkan operasi. Kemudian mereka akan mencari jalan untuk melawan atau meneutralkan kapal selam kita," katanya kepada Malaysiakini, malam tadi.

Beliau menegaskan walaupun wujud perbezaan antara kapal selam Scorpene yang dibeli Malaysia dan versi yang sama dimiliki India, kedua-dua sub-kelas kapal selam itu mempunyai banyak persamaan.

"Walaupun timbalan menteri pertahanan mengatakan tidak ada kebimbangan mengenainya, kami berkongsi banyak ciri-ciri teknikal yang sama antaranya jubin anechoic (bunyi penyerap), sistem pergerakan dan pertempuran taktikal dan konfigurasi dalam yang sama dengan India.

"Perbezaan adalah dalam dorongan, sonar, bateri dan sistem pengurusan pertempuran.

"Lebih dari itu, keupayaan pertahanan kapal selam kami akan terjejas," kata beliau yang juga felo badan pemikir DAP, Research for Social Advancement (Refsa).

Lam menambah, Malaysia juga harus mengambil berat mengenai dakwaan dua firma berpangkalan di Asia Tenggara yang terlibat dalam pengedaran dokumen selepas ia kononnya bocor dari Perancis atau India.

"Siapa tahu, mereka ini mungkin syarikat-syarikat Malaysia," kata beliau.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen