malaysiakini logo
story-image
ADS

Pakatan Harapan mencari "kemenangan bersama" jika kerajaan Pulau Pinang mengadakan pilihan raya negeri, kata Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Katanya ada pelbagai analisis dibuat mengenai cadangan berkenaan namun apa yang penting ialah, selepas keputusan diambil mengenainya, kejayaan dicapai atas nama Pakatan Harapan, selain hubungan dengan PAS.

"Kita telah belajar (daripada) pengalaman di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, dan sudah tentulah ianya memberi mesej.

"Rakyat beri mesej kepada semua parti-parti politik, justeru kita perlukan masa untuk berbincang mencari apakah pilihan terbaik di Pulau Pinang," katanya kepada media di Shah Alam hari ini.

Azmin ditanya media mengenai kenyataannya bahawa PKR mungkin akan kehilangan beberapa kerusi di Pulau Pinang jika pilihan raya diadakan di negeri itu.

Terdahulu Azmin merasmikan Pesta Buku Selangor di Pusat Konvensyen Shah Alam.

Siang tadi Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar menyatakan kebimbangannya terhadap kemungkinan parti itu akan kehilangan beberapa kerusi di DUN Pulau Pinang jika pilihan raya diadakan di negeri itu seperti dicadang DAP.

Kata Nurul Izzah jika pilihan raya itu dijalankan ada kemungkinan berlaku pertembuang tiga penjuru membabitkan calon Pakatan Harapan, BN dan PAS.

Dalam keadaan begitu, kata MP Lembah Pantai itu, tidak ada sesiapa yang untung kecuali BN.

Setakat ini Parti Amanah Negara menyatakan sokongan terhadap cadangan DAP berkenaan. Bagaimanapun PKR - satu lagi parti yang membentuk Pakatan Harapan - masih belum memberi persetujuan.

Sebaliknya PKR memberitahu parti itu masih terbuka untuk perbincangan lanjut dan akan menghantar delegasi peringkat tinggu untuk bertemu pimpinan DAP dalam masa terdekat.

Pilihan raya negeri dicadangkan sebagai reaksi DAP terhadap tuduhan rasuah yang dikenakan ke atas setiausaha agung parti itu, Lim Guan Eng.

Lim adalah ketua menteri Pulau Pinang ketika ini.

Kata Lim DAP akan mendapatkan keputusan bersama sebelum membubarkan DUN Pulau Pinang namun membayangkan penantian itu tidak akan berlarutan begitu lama kerana menganggapnya "tidak praktikal".

Ditanya beberapa kali bilakan delegasi PKR akan bertemu dengan pimpinan DAP, Azmin hanya menjawab: "Tidak lama lagi."

[Baca berita asal]

Lihat Komen