malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Saintis Malaysia antara buktikan teori gelombang graviti
Diterbitkan:  Feb 17, 2016 5:00 PM
Dikemaskini: 10:22 AM
ADS

Seorang rakyat Malaysia adalah antara sekumpulan saintis di belakang kejayaan yang membuktikan teori Albert Einstein berhubung gelombang graviti.

Hafizah Noor Isa, calon PhD di University of Glasgow, adalah antara mereka yang menulis kertas saintifik, ‘Observation of Gravitational Waves from a Binary Black Hole Merger’ yang menjadi tajuk utama media antarabangsa minggu lalu.

"Kejayaan LIGO ini boleh menang Hadiah Nobel. Gembira dapat tahu ada rakyat Malaysia terlibat. Tahniah, Hafizah! " kata profesor fizik Shahidan Radiman di Facebook.

Pembabitan Hafizah dalam penemuan bersejarah itu mula dibincangkan oleh ahli akademik, selepas seorang profesor fizik di Universiti Putra Malaysia, Hishamuddin Zainuddin berkongsi petikan kertas itu pada laman Facebooknya.

Little did people know that the recent breakthrough paper on the direct observation of gravitational waves involves a...

Posted by Hishamuddin Zainuddin on Monday, February 15, 2016

"Perkara-perkara kecil seperti ini menjadikan kita gembira," kata Hishamuddin.

Kertas saintifik yang diterbitkan Khamis lalu itu menyenaraikan 1,004 penulis sebagai penyumbang kepada projek yang diketuai 'Laser Interferometer Observatory graviti-Wave (LIGO) yang berpangkalan di AmerikaSyarikat.

Hafizah, yang berasal dari Machang, Kelantan, adalah sebahagian daripada Institut Penyedikan Graviti di Universiti Glasgow.

Menurut laman web LIGO itu, Hafizah terlibat dalam projek gelombang graviti melalui eksperimen GEO600 itu.

Eksperimen GEO600 dijalankan oleh pasukan saintis dari Jerman dan British yang bekerjasama, menganalisis data dari peranti ia dibina untuk mencari sinaran graviti daripada sumber fizik alam semesta.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen