malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Sumber: SPRM jumpa penderma tunggal, bukan lebih dari seorang
Diterbitkan:  Dec 10, 2015 7:50 PM
Dikemaskini: 1:15 PM
ADS

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertemu dengan seorang individu dari Timur Tengah berkaitan 'derma politik' RM2.6 bilion yang dimasukkan dalam akaun bank Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata satu sumber.

Berdasarkan maklumat yang diperolehi, sumber yang biasa dengan penyiasatan itu, berkata hanya terdapat seorang penderma tunggal.

"Kami hanya bertemu satu orang. Bila, di mana, dan yang, bagaimanapun, tidak boleh didedahkan," katanya kepada Malaysiakini .

Ini nampak bercanggah dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini bahawa lebih daripada seorang yang telah menyumbang jumlah derma yang besar itu.

Dalam kenyataan media yang dikeluarkan pada 3 Ogos dan 5 Ogos, SPRM berkata ia telah mendapat maklumat dari "penderma" itu dan disahkan, berdasarkan dokumen yang diperolehi, bahawa RM2.6 bilion itu adalah sumbangan dan wang itu bukan dari 1MDB.

Minggu lalu, Pengarah Siasatan SPRM, Mohd Azam Baki memberitahu media bahawa penyiasat telah bertemu dengan "penderma" tersebut.

Bagaimanapun, dalam satu temubual eksklusif dengan TV3, New Straits Times dan Utusan Malaysia awal minggu ini, Najib berkata beliau menerima sejumlah wang daripada " penderma-penderma ".

Katanya, beliau tidak melakukan sebarang kesalahan atau penyelewengan, dan ini telah dijelaskan di Parlimen oleh timbalan perdana menteri itu.

Penderma-penderma itu, katanya, telah disahkan dan ditemui SPRM dan suruhanjaya itu juga mengambil keterangan mereka.

Dalam satu lagi temu bual eksklusif di The Star yang diterbitkan hari ini, perdana menteri sekali lagi menyebut lebih daripada seorang penderma.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen