malaysiakini logo
story-image
ADS

Tiga tahun menyepi, Gerakan Mansuh (GMP) kembali dengan sidang media mengecam usaha mengembalikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) melalui program seumpamanya.

Gabungan yang menggerakkan protes awam membantah PPSMI pada 2012 itu mendakwa PPSMI cuba dikembalikan melalui pintu belakang melalui Program Dwi-Bahasa (DLP).

Pengerusinya Prof Dr Shaharir Mohamad Zain mendakwa program sama cuba dikembalikan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU).

"Dalam hal ini dan kali ini, nampaknya dasar pendidikan yang hendak diubah oleh sektor 'kuasawan' yang lain, PEMANDU.

“Tetapi pihak yang amat relevan, menteri pendidikan dan parlimen menyepi dan tidak menghayati dasar yang sedia ada.

"Padahal, menteri pendidikan dan wakil rakyat daripada parti pemerintah yang seharusnya memperjuangkan dan disokong oleh NGO. Tetapi apa yang berlaku sekarang sebaliknya,” katanya.

Bantahan besar 2012

GMP justeru mengusulkan semua anggota Dewan Rakyat dan Dewan Negara diberi taklimat berkaitan Dasar Pendidikan Negara yang menyatakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan.

Bercakap dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini, Shaharir turut menyentuh keadaan di pusat pengajian tinggi yang didakwa mengetepikan bahasa Melayu.

Bagi Setiausaha Agung GMP, Hasni Abas pula berkata, perkara utama yang perlu dikaji oleh PEMANDU, mengapa pelajar mempelajari bahasa Inggeris daripada sekolah rendah hingga sekolah menengah masih tidak menguasai bahasa itu.

"Kenapa PEMANDU tak kaji benda itu? 11 tahun belajar tetapi pelajar tak boleh kuasai bahasa Inggeris. Sepatutnya itu yang dikaji dan bukan bawa balik PPSMI melalui pintu belakang," katanya.

PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada 2012.

Dasar yang diperkenalkan sejak 2003 itu mengundang bantahan meluas sehingga mendorong perhimpunan besar ( gambar ) di Kuala Lumpur diketuai bekas ketua pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka allahyarham Datuk Hassan Ahmad.

Sidang media itu turut dihadiri oleh wakil NGO lain antaranya, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM) dan Seniman Paksi Rakyat (PAKSI).

Lihat Komen