malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
PM nak tahu sama ada WSJ akan sekat saman dengan Akta SPEECH
ADS

Perdana Menteri Datuk Najib Abdul Razak ingin mengetahui sama ada akhbar Wall Street Journal (WSJ) akan memohon menggunakan Akta SPEECH sekiranya beliau memutuskan untuk menyaman syarikat penerbitan tersebut.

Akta SPEECH melindungi syarikat Amerika, khususnnya syarikat media, daripada berdepan penghakiman fitnah di luar negara itu, kata

Peguam Najib, Datuk Mohd Hafarizam Harun.

Hafarizam berkata beliau telah menulis kepada Peguam Kanan Philip Jeyaretnam, yang mewakili WSJ, untuk bertanya sama ada akhbar yang berpejabat di Amerika Syarikat (AS) itu akan berbuat demikian.

"Jika saya menyaman WSJ dan saya dapat penghakiman mahkamah, dan sekarang saya mahu pergi ke AS dan mahu ia didaftarkan, syarikat AS itu akan berkata 'tunjukkan kepada saya bahawa kebebasan bersuara di Malaysia dan mahkamah adalah sepertimana kebebasan bersuara dan mahkamah di AS.

"Jadi saya tanya WSJ, jika saya saman anda, dan saya mendapatkan penghakiman di Malaysia, adakah anda akan mohon gunakan akta tersebut untuk melindungi anda daripada (penghakiman itu) dilaksanakan di AS?" katanya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa akta itu melarang penguatkuasaan penghakiman, sehingga Najib boleh menunjukkan bahawa mahkamah di Malaysia adalah bebas sepertimana mahkamah di AS dan kebebasan bersuara dan media juga sama standardnya.

"Saya tidak mahu memfailkan kes di Malaysia, dapatkan penghakiman, dan ia menjadi penghakiman atas kertas di AS kerana WSJ akan mengatakan bahawa ia akan guna Akta SPEECH itu.

"Bukankah itu satu usaha yang sia-sia?" soal Hafarizam

Najib bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap WSJ selepas akhbar itu menyiarkan laporan yang mendakwa bahawa RM2.6 bilion telah didepositkan ke dalam akaun peribadinya.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan bahawa dana itu dalam akaun Najib, dan sumbernya dari negara Timur Tengah.

Najib mendakwa bahawa wang itu adalah sumbangan politik.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen