malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Anwar, Karpal lapor polis dakwaan rasuah hakim
ADS

Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat laporan polis terhadap dakwaan seorang calon BN dalam pilihan raya umum lalu, yang memetik dakwaan "surat misteri" bahawa beliau merasuah hakim dan timbalan pendakwaraya.

Turut membuat laporan, Pengerusi DAP Karpal Singh - yang turut dituduh menerima bayaran guaman RM50 juta daripada Anwar, seperti didedahkan calon BN Permatang Pauh Mazlan Ismail.

NONE Dakwaan itu disiarkan oleh TV3 pada 2 Ogos serta akhbar Utusan Malaysia dan New Straits Times pada keesokan harinya.

Dalam sidang media selepas membuat laporan polis di Balai Polis Tropicana, Petaling Jaya hari ini, Anwar menyifatkan "surat layang" itu fitnah berterusan yang didakwanya ditaja Umno.

Kata Anwar, sepanjang penglibatan Karpal sebagai panel guamannya, soal bayaran tidak pernah dibangkitkan.

Justeru, tambahnya, membangkitkan soal bayaran dan dakwaan yang dilemparkan itu menghina maruah Karpal dan dirinya.

NONE "Saya bersetuju (dengan Karpal) dan mengambil tindakan bersesuaian dengan fitnah yang berterusan," katanya.

Ahli parlimen Permatang Pauh itu berkata, isu itu dibangkitkan bagi mengelakkan pelbagai isu lain, antaranya unjuran ekonomi yang lesu, kadar jenayah meningkat dan dakwaan skandal rasuah.

Mazlan sebelum ini dilapor menerima surat bertajuk "Bankleaks Anwar/Karpal" dan meminta Anwar dan Karpal memberi penjelasan berhubung isi kandungannya.

Mazlan mendakwa menerima kira-kira 6,000 laporan sama yang dihantar hampir setiap hari melalui pos atau diletakkan di dalam peti surat rumahnya.

Karpal: Kalau jantan, tunjukkan akaun

Sementara itu, Karpal berkata, dakwaan itu mengarut dan tidak ada asas.

NONE "Saya mencabar Mazlan, jika dia anak jantan tunjukkan akaun bank, nombor cek dan identiti orang yang membuat surat tersebut.

"Saya juga mencabar TV3, Utusan Malaysia dan NST untuk melakukan perkara yang sama," kata Karpal yang tidak teragak-agak untuk memfailkan tindakan undang-undang kepada tiga pihak itu.

Karpal berkata pihaknya sedang mengumpul bukti dan akan mengambil tindakan dalam tempoh seminggu.

Ahli parlimen Bukit Gelugor itu turut menggesa pejabat Peguam Negara mengarahkan siasatan mendalam susulan dakwaan yang dilemparkan kepada mereka.

Katanya, pejabat peguam negara tidak boleh berdiam diri dan perlu mempertahankan sistem kehakiman ekoran dakwaan tersebut dan harus memberi maklum balas mengenai perkara itu.